Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport TVOV 2022

Årsrapport for konsum av TV og online video i Norge. Offisielle tall fra TVOV-undersøkelsen.

imagenfii4b.png

Personer 10-79 år i Norge så i gjennomsnitt 1 time og 48 minutter på TV og online video daglig i 2022, en nedgang på 19 minutter fra 2021. Video on demand (VOD)-innhold fra TV-selskapenes nettspillere står for 17% av totalkonsumet med 18 minutter i gjennomsnitt per dag, mens andelen tidsforsinket seing står for 14 prosent av seingen med 15 minutter i 2022.

Mesteparten av seingen foregår på den store skjermen hjemme med 81 prosent av seingen på TV-skjermen. Seing på Nettbrett, PC/Mac og mobil står for 4 prosent av totalen, med totalt 5 minutter. 14 prosent av seingen foregikk på skjermer utenfor hjemmet.

TVOV-undersøkelsen legger opp til en programsentrert rapportering av seertall, fordelt på live-TV, Video on demand (VOD) og tidsforsinket seing (playback inntil 7 dager). Flere av de mest sette programmene har stort innslag av VOD-seing som akkumuleres over tid i nettspillerne. Dette kan medføre en overvekt av programmer publisert tidlig på året fordi disse programmene har hatt en lengre periode tilgjengelig for konsum.

De mest sette enkeltprogrammene totalt var Mesternes mester (S13E01) på NRK som hadde 1 679 000 seere totalt fordelt på direktesending, VOD og playback. På TV 2 var Kompani Lauritzen (S03E02) det mest sette enkeltprogrammet med 1 364 000 seere. Det mest sette enkeltprogrammene hos Warner Bros. Discovery var OL2022: Jaktstart, kvinner med 778 000 og hos Viaplay Group var det Håndball-EM Kvinner Finale: Danmark - Norge med 981 000 seere.

Det mest strømmede enkeltstående programmet (VOD) var Rådebank (S0301) på NRK TV med 964 000 seere totalt. For TV 2 var det Kompani Lauritzen: Tropp 1 (Episode 1) med 582 000 seere, Warner Bros. Discovery Hvite gutter (S07E01) med 223 000 seere.

Årsrapport TVOV 2022 (pdf)

Årsrapport TVOV 2022 (ppt)