Vi opplever svekket kjøpekraft, og mange har strammet inn for å få endene til å møtes. Oppgavene i helsetjenesten, økende sosiale forskjeller og klimaendringer topper listen over hva nordmenn ser som vår tids største utfordringer.
For å møte disse utfordringene gjennomfører Kantar både oppdragsbaserte og egne målinger for å gi innsikt i befolkningens holdninger og prioriteringer. Ved å dele resultater fra våre egne målinger ønsker vi å bidra til å skape debatt. På den måten håper vi å øke engasjementet blant de som kan gjøre noe med de utfordringene landet vårt står overfor. Dette gjøres gjennom Helsepolitisk barometer, Klimabarometeret og Energibarometeret.
I tillegg gjennomfører vi oppdragsbaserte målinger der våre oppdragsgivere gjerne ønsker å se sine egne kunders holdninger og prioriteringer opp i mot hva som gjelder for befolkningen for øvrig. Eksempler på oppdragsbaserte undersøkelser er måling av virksomheters omdømme, relasjonsundersøkelser, måling av kundetilfredshet, holdningsundersøkelser innfor energi og klima, konsepttester, kjennskap- og kunnskapsmålinger og måling av merkevarestyrke.