Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

TVOV

Kantar Media har sammen med TV-selskapene utviklet fremtidens TV- og Online Video måling (TVOV), gjeldende fra 1. januar 2018. Den nye målingen fanger opp seere fra både tradisjonell lineær-seing og strømming via internett, såkalt Online Video – overalt og til enhver tid.

Målingen omfatter konsum av lineær-TV for ca. 150 kanaler, hvorav ca. 20 også blir målt på online-plattformene PC/Mac, nettbrett, mobil og connected TV. I tillegg rapporteres video on demand (VOD) for NRK, TV 2, Viaplay og Warner Bros. Discovery sine playere. Målingen representerer hele befolkningen i alderen 2-79 år.

Det rapporteres også data for strømmetjenestene Netflix, HBO Max, Viaplay, Disney + og Amazon Prime. Disse måles med en annen metode, så tallene må derfor ikke presenteres på en slik måte at de virker sammenlignbare med øvrig TVOV innhold.

Ved bruk av data anbefaler Kantar Media at følgende forklaringstekst legges ved:

Netflix, HBO Max, Viaplay, Disney+ og Amazon Prime måles med en annen metode i TVOV. Disse er sammenlignbare med hverandre, men ikke direkte med NRK TV, TV 2 Play og Discovery+. Seertallene som rapporteres for de førstnevnte tjenestene er lavere enn reelt på grunn av manglende måling av seing utenfor husstandene og mer usikre fordi tallene ikke er justert mot trafikkdata.

Det rapporteres et integrert datasett basert på data fra to ulike paneler utstyrt med flere måleteknologier. Data fra de to panelene blir fusjonert på daglig basis. I tillegg blir det målt online-konsum fra panelet harmonisert med censusdata fra TV-selskapenes trafikkmålinger. Data rapporteres i åpent filformat som er tilgjengelig både for Instar og AdvantEdge.

Kantar Media er en av verdens største leverandører av TV-målinger, og har vært leverandør av de offisielle seertallene i Norge siden år 2000.