Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Fagpresse

Fagpressen og Kantar Media har som felles mål å fremskaffe leserdokumentasjon gjennom lesertall og leserkretsundersøkelser for Fagpressens medlemmer.

Fagpressen er en mediekanal med mange og til dels små publikasjoner. Kjennetegnet er at de aller fleste betjener veldig konkrete segmenter i markedet. Kun et fåtall blader er såpass store at de kan måles i syndikerte undersøkelser som Forbruker & Media eller Magasinundersøkelsen.

Lesertall

Siden 2015 har Fagpressen og Kantar Media publisert offisielle lesertall for alle blader som er medlem av Fagpressen. Kantar Media har utviklet et internasjonalt anerkjent konsept for beregning av lesere for alle blader som er medlem av Fagpressen. Beregningene tar utgangspunkt i offisielle og tilgjengelig data fra Fagpressenøkkelen og distribusjonsfordelingen til hvert enkelt blad. Bladene må være godkjent av Fagpressens Opplagskontroll. Modellen bygger på en rekke faktorer som bidrar til å forklare lesertallet for et enkelt fagblad, for eksempel fagpressenøkkel og distribusjonsfordeling.

Ønsker du lesertall for ditt fagblad ta kontakt med Katja Møglestue.

Leserkretsundersøkelser

Formålet med leserkretsundersøkelser er å fremskaffe leserdokumentasjon for redaksjonell utvikling, annonsesalg, strategiske veivalg og markedsføring.

En leserundersøkelse gir blant annet svar på følgende spørsmål:

  • Hvem leser oss?
  • Hvor ofte?
  • Hvor mye? Tid/mengde
  • Hvordan/på hvilke plattformer? Digital, papir, app, podkast, sosiale medier
  • Hva interesserer leserne? Sjangre/stoffområder
  • Hvor gode er vi på det leserne vil ha?
  • Hvilken profil har vi?
  • Hvilken strategiske endringer kan/bør vi ta?

Undersøkelsen gjøres vanlivis på web, og utvalget trekkes blant bladets abonnenter/medlemmer (e-postlister).

En leserundersøkelse koster vanligvis NOK 70 000-90 000,- ekskl. mva.

 

Gjennomføringen av en undersøkelse tar ca. 4 uker, og følger denne prosessen:

Leserkretsundersøkelser.png

 

Noen spørsmål det kan være greit å tenke gjennom før bestillingen av en leserundersøkelse:

  • Hva skal vi bruke den til?
  • Hva lurer vi på og hvilke antagelser har vi?
  • Hva vet vi/har vi dokumentert?
  • Har vi samtykke til å gjennomføre spørreundersøkelse på våre e-postlister?
  • Hvor mange e-poster har vi?
  • Hvilket budsjett har vi?

 

Ønsker du pristilbud på leserkretsundersøkelse ta kontakt med Katja Møglestue eller Nils Petter Strømmen.