PROGRAM
Meld deg på her
DE UNGES MEDIEVANER
Jonas Østnes og Agnethe Karlsen, analytikere i Kantar Media
Medietrender Ung er en årlig rapport om norske 15-24-åringers medievaner. Hvilke kanaler bruker de til nyheter og underholdning? Hvor sterkt står de redaksjonelle mediene? Hvilke kanaler har blitt viktigere, og hvilke sakker akterut? Hvilke medier har de tillit til, og hvilke møter de med mer skepsis? Hvilke saker og temaer opptar de unge foran stortingsvalget til høsten?
Jonas og Agnethe presentere både kvantitative og kvalitativ funn fra Medietrender Ung, som gir deg innsikten du trenger for å være oppdatert på de unges digitale liv.
HVORDAN KAN NORSKE MEDIER BLI RELEVANTE FOR UNGE IGJEN?
Peder Haugfos, kreativ strateg og gründer av Fingerspitzgefühl
Hvordan kan medier, nå ut til den yngre generasjonen? I denne sesjonen får deltakerne innsikt i hvordan man bygger tillit og engasjerer unge gjennom autentisk og relevant innhold. Foredraget utforsker ungdomskultur, Gen Zs identitetsforståelse og deres forhold til teknologi og medier i en større kontekst, og gir konkrete idéer og retninger for inspirasjon til hvordan medieaktører kan tilpasse seg de unges vaner og forventninger. Peder Haugfos er en erfaren rådgiver innen digital ungdomskultur og medieutvikling, med lang erfaring i å hjelpe Europeiske mediehus å nå den yngre målgruppen gjennom innhold, design og teknologi.
Peder har jobbet med merkevarer som BBC, NRK, VG, RTS Sveits og VRT Belgia. Han utvikler kreative konsepter og setter retning for merkevarer for å aktivere merkevarer inn i nye markeder og kontekster.
UNGES DRØMMER OG FORVENTNINGER TIL FREMTIDEN - OG MEDIENE
Maren Eline Fossan og Vegard Tveito, NRK Analyse
NRK jobber, som de fleste andre mediehus, med å knekke ungdomskoden. Maren og Vegard jobber med å gi NRKs redaksjoner og strateger beslutningsgrunnlaget de trenger for å lykkes med å nå ut til de unge. Blant annet gjennomfører de en årlig Ung-undersøkelse, for å kartlegge livene og preferansene til publikum under 30 år.
Nå skal de dele innsikt fra den siste Ung-undersøkelse fra NRK om de unges utfordringer og drømmer for fremtiden. Nytt i år er at de har spurt de voksne også – er det egentlig så store generasjonsforskjeller?
De gir oss også noen nøkkelfunn om endringer i de unges mediehverdag gjennom de siste årene.
FLERE PROGRAMPOSTER BLIR LANSERT SNART