Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Medietrender Ung 2025

5. juni inviterer vi til seminar på SALT, der vi presenterer smakebiter fra vår omfattende rapport om unges medievaner.

PROGRAM

Meld deg på her

 

13.OO: VELKOMMEN

13.05: DE UNGES MEDIEVANER: HOVEDFUNN FRA MEDIETRENDER UNG 2025

JonasAgnethe.png

Jonas Østnes og Agnethe Karlsen, analytikere i Kantar Media

Medietrender Ung er en årlig rapport om norske 15-24-åringers medievaner. Hvilke kanaler bruker de til nyheter og underholdning? Hvor sterkt står de redaksjonelle mediene? Hvilke kanaler har blitt viktigere, og hvilke sakker akterut? Hvilke medier har de tillit til, og hvilke møter de med mer skepsis? Hvilke saker og temaer opptar de unge foran stortingsvalget til høsten?

Jonas og Agnethe presentere både kvantitative og kvalitativ funn fra Medietrender Ung, som gir deg innsikten du trenger for å være oppdatert på de unges digitale liv.

13.35: UNGES DRØMMER OG FORVENTNINGER TIL FREMTIDEN - OG MEDIENE

NRK.png

Maren Eline Fossan og Vegard Tveito, NRK Analyse

NRK jobber, som de fleste andre mediehus, med å knekke ungdomskoden. Maren og Vegard jobber med å gi NRKs redaksjoner og strateger beslutningsgrunnlaget de trenger for å lykkes med å nå ut til de unge. Blant annet gjennomfører de en årlig Ung-undersøkelse, for å kartlegge livene og preferansene til publikum under 30 år.

Nå skal de dele innsikt fra den siste Ung-undersøkelse fra NRK om de unges utfordringer og drømmer for fremtiden. Nytt i år er at de har spurt de voksne også – er det egentlig så store generasjonsforskjeller?

De gir oss også noen nøkkelfunn om endringer i de unges mediehverdag gjennom de siste årene.

14.05: PAUSE

14.20: REKVIEM FOR SELINA: DRAMASUKSESS OM NORSK ROSABLOGGING

Ina.png

Ingunn Rensel, produsent Anti, i samtale med medieforsker Vilde Schanke Sundet

NRK-serien “Rekviem for Selina” har tatt tv-seere og anmeldere med storm denne våren. Serien kaster et satirisk blikk på fremveksten av de såkalte rosabloggerne som regjerte internett fra jenterommene rundt 2010-tallet, men kan også leses som en hyllest til det samme universet. Karakterene bygger på mange av de mest profilerte bloggerne fra denne tiden, og historien legger ikke skjul på å være sterkt inspirert av erfaringene til Norges ukronende bloggdronning Sophie Elise.

RekviemForSelina_Keyart-C_Liggende.jpg

I denne samtalen skal vi få vite mer seriskapernes visjoner, utviklingen av idé og historie, dramturgiske valg og publikums møte med tv-serien.

 

14.50: TATE OG GUTTA: MASKULINITET OG LIKESTILLING I DEN DIGITALE TIDSALDER

InaNils.png

Ina Slaveykov, rådigver Reform – resurssenteret for menn, i samtale med Nils Petter Strømmen, Kantar Media

Unge gutters forhold til maskulinitet og likestilling, og påvirkningen fra sosiale medier, har i de siste årene blitt hyppig problematisert og diskutert i mediene. Nylig også dramatisert i Netflix-suksessen «Adolescence».

I rapporten «Tate og gutta» undersøker Reform hvordan unge gutter forstår likestilling, maskulinitet og fenomener i den digitale sfæren – som Andrew Tate. Hensikten med prosjektet er å løfte frem guttas egne stemmer og bidra med kunnskap om unge gutters holdninger og selvforståelse, basert på deres faktiske opplevelser – og ikke bare våre antagelser om dem. Dette blir en samtale om funnene i rapporten, og hvordan voksne kan møte unge gutters utfordringer gjennom tenårene.

 

15.20: TILBAKE TIL VIRKELIGHETEN: HVORDAN KAN NORSKE MEDIER BLI RELEVANTE FOR UNGE IGJEN?

Peder.jpg

Peder Haugfos, kreativ strateg

Hvordan kan medier, nå ut til den yngre generasjonen? I denne sesjonen får deltakerne innsikt i hvordan man bygger tillit og engasjerer unge gjennom autentisk og relevant innhold. Foredraget utforsker ungdomskultur, Gen Zs identitetsforståelse og deres forhold til teknologi og medier i en større kontekst, og gir konkrete idéer og retninger for inspirasjon til hvordan medieaktører kan tilpasse seg de unges vaner og forventninger. Peder Haugfos er en erfaren rådgiver innen digital ungdomskultur og medieutvikling, med lang erfaring i å hjelpe Europeiske mediehus å nå den yngre målgruppen gjennom innhold, design og teknologi. 

 

Peder har jobbet med merkevarer som BBC, NRK, VG, RTS Sveits og VRT Belgia.  Han utvikler kreative konsepter og setter retning for merkevarer for å aktivere merkevarer inn i nye markeder og kontekster. 

 

16.00: SLUTT