Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Medietrender 2025

Fysisk billett inkl. lunsj og opptak i 30 dager: NOK 2.000,- (ekskl. mva)

Digital billett inkl. opptak i 30 dager: NOK 1.200,- (ekskl. mva) 

Kjøp billett her

 

PROGRAM

09:00 VELKOMMEN

09:05 RIKETS MEDIETILSTAND

Ingvar.jpg

Ingvar Sandvik, markedsdirektør Kantar Media

Med utgangspunkt i Kantar Medias undersøkelser, presenterer Ingvar Sandvik en status på nordmenns medievaner. Han deler også sine forventninger og prognoser foran et nytt medieår. Foredraget gir deg høydepunkter fra Forbruker & Media, TVOV-undersøkelsen, Interbuss og Medietrender Ung. En talldusj som gjør deg bedre rustet til å ta medie- og kommunikasjonsfaglige beslutninger gjennom 2025.

09:55 KUNSTIG INTELLIGENS: BESTEVENN OG ERKEFIENDE

Anders.jpg

Anders Hofseth, strategisk rådgiver i NRKbeta

Hvordan kan man ta i bruk de nye verktøyene? Hvordan ser det større bildet ut? Og hva kan dette innebære for oss som enkeltmennesker og som samfunn?

Anders Hofseth er strategisk rådgiver og journalist i NRKbeta. De siste 17 årene har han arbeidet med å forstå endringer i skjæringen teknologi-medier-samfunn og å sette dem i sammenheng fra et allmennkringkastingsperspektiv.

 

10:40 PAUSE

 

11:00 FANTUS: NRKS NYE SUPERSTJERNE

Benedicte.PNG

Benedicte Bendiksen, produsent småbarnsklynga NRK Super

Fantus har frontet flere av NRK Supers produksjoner retter mot de minste barna de siste årene. Den populære animasjonsfiguren fra blant annet «Minibarna», «Fantus og verktøya», og «Fantus musikantus» har vunnet både barn og foreldre sin oppmerksomhet og TV-priser. Ved hjelp av målgruppeinnsikt, tilgjengelig teknologi og en unik kreativ utførelse har Fantus musikantus blitt det mest sette programmet i NRK TV i 2024, til glede og læring for nye generasjoner.

 

11:25 SNIKTITT: SPERMAGEDDON

Rasmus.PNG

Rasmus A. Sivertsen, regissør Qvisten Animation

Den spinnville animasjonsfilmen «Spermageddon» er endelig klar for norske kinoer. Filmen hadde verdenspremiere under animasjonsfilmfestivalen Anneci i juni, og ble hyllet av både publikum og kritikere. Nå er den endelig klar for norske kinoer. Bak filmen står stjerneregissør Tommy Wirkola (Kill Builjo, Død Snø) og animasjonsmester Rasmus Sivertsen (Hakkebakkeskogen og Kardemomme by).

 

11:50 LUNSJ

 

12:30 KAMPEN OM FOLKS TID: GENERASJON Z

Marte.jpg

Marte Ingul, samfunnsdirektør Amedia

Norske redaksjoner sliter med å fange de unges oppmerksomhet i det digitale medielandskapet.

I det sosiale eksperimentet Kampen om folks tid illustrerer Amedia dette ved å la fem mennesker fra ulike generasjoner bytte medievaner. I dette videouniverset møter vi Vilde fra generasjon Z, som har sterke meninger om hvordan redaksjoner skal nå ut til unge. Ingul vil fortelle om Amedias innsikt, og hvordan Amedias aviser jobber med nettopp dette. 

 

12:55 FOKUSGRUPPE LIVE: FØRSTEGANGSVELGERNE

Vi henter frem hovedfunn fra vår rapport Medietrender Ung, og inviterer en gjeng unge i starten av 20-åra, for å tegne et bilde av de norske førstegangsvelgerne foran stortingsvalget neste høst. Hvilke temaer opptar dem, og hva er deres fremtidsdrømmer? Hva tenker de om norsk politikk (og politikere) og hvordan orienterer de seg før de avgir sin stemme i sitt første stortingsvalg?

 

13:25 MUSIKKINNSLAG

Maria Brym

Brym.jpeg

Foto: Maja Bjåland

 

13:35 PAUSE

 

13:45 DEN FORDØMTE SKAMLØSHETEN

Kaja2.jpg

Kaja Melsom, filosof, forfatter og seniorrådgiver i Human-Etisk forbund i samtale med litteraturviter Johanna Birkeland

I dagens samfunn oppfordrer vi hverandre til å følge hjertet, bryte med normer og gi blaffen i hva andre synes om oss. Samtidig øker typiske skamlidelser som angst og depresjon, særlig blant unge. Det skamløse idealet har, stikk i strid med intensjonen, endt opp med å skape mer skam og ikke mindre, og gjort narsisstene til vår tid helter. Hvordan kom vi hit? Og hvilken rolle har mediene spilt i denne utviklingen?

Johanna.PNG

 

14:10 BLUESKY OG THREADS: FYLLER DE TOMROMMET ETTER TWITTER?

Eirin.jpg

Eirin Larsen, teknologikommentator og sosiale medier-sjef i Dagens Næringsliv

Norske virksomheter og politikere flykter fra X/Twitter. Mange har funnet veien til Bluesky, mens andre eksperimenterer med Threads, Metas mikroblogg. Hvilke muligheter gir Bluesky og Threads norske medier og virksomheter? Følger publikum etter? Var det lurt av Meta å koble Threads såpass tett sammen med Instagram?  Og fyller de nye mikrobloggene tomrommet etter Twitter i den offentlige samtalen?

 

14:35 DET DIGITALE TILBAKESLAGET: ER VI PÅ VEI BORT FRA SKJERMENE?

Trine.jpg

Trine Syvertsen, professor institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo

Vi er avhengige av digitale medier, samtidig som vi kan lese saker om digital skepsis og frakobling i alle kanaler. Få ønsker å kutte ut digitale medier helt, men motstrategier utvikles og diskuteres på mange nivå: blant enkeltmennesker, i sosiale fellesskap, på arbeidsplasser, på politisk nivå og innen utdanning og kultur. 

Trine Syvertsen presenterer forskning om digital motstand og hvordan vi håndterer konsekvensene av mediebruken som enkeltpersoner og samfunn. Hun er medforfatter til boka «The Digital Backlash and the Paradoxes of Disconnection» (Nordicom).


15:00 PAUSE


15:15 MAY THE SOURCE BE WITH YOU
AnneKat.png

Anne-Kat. Hærland, komiker, forfatter og KI-entusiast

I foredraget viser Anne Kat at KI er mye mere enn ChatGPT. Hun snakker om effektiv kommunikasjon med KI (prompting) og viser eksempler på de mange mulighetene KI tilbyr.

Bli med på et engasjerende, underholdene og informativt dypdykk i kunstig intelligens .

NB! Dette foredraget vil ikke bli tilgjengelig i opptak.

 

16:00 SLUTT

 

Med forbehold om endringer.