Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Interbuss 2024

Interbuss er den største og eldste undersøkelsen om norsk internettbruk med ca. 30 år med historikk. Undersøkelsen gir deg det du trenger å vite om nordmenns internettvaner, dypdykk i medievaner, og holdning til nye digitale fenomener.

I tillegg til et bredt bilde av nordmenns internettvaner, gir rapporten innsikt i alt fra hvor mange nordmenn som strømmer innhold til hvor mye vi stoler på digitale betalingstjenester, AI, influensere, med mer. Hvert kvartal legges det til nye spørsmål som tar pulsen på allerede eksisterende medietrender, eventuelt nye fremvoksende fenomener i mediemarkedet.

Nytt fra Q3 2024

Endring i innhold og rapporteringsformat – fra PowerPoint til PowerBI.

Hvorfor?

Interbussen har med årene vokst seg større og utvidet med flere digitale fenomener. Nå er tiden inne for å legge om rapporteringsmetoden for at du som kunde skal få:

  • Raskere tilgang til kvartalsdata
  • Mulighet til umiddelbar dybdeinnsikt via nedbrytninger i toppmenyen
  • Tilpasset layout og design som enkelt kan eksporteres til Excel eller PowerPoint

Hva er nytt?

Innsikten er en kombinasjon av Forbruker & Media data (18 år+), og ad hoc data fra Interbussen (15 år+) som gjennomføres på web via medlemmer i GallupPanelet. På denne måten kombineres det beste fra begge undersøkelser. Ved å inkludere F&M data frigjøres det kapasitet fra ad hoc delen og gir oss muligheten til fleksibiliteten til å måle nyoppståtte digitale fenomener, eller fordype oss i allerede eksisterende fenomener.

Forbruker & Media data erstatter tidligere Interbuss-spørsmål om bruksfrekvens, bruk av plattformer, podkast, radio, TV, med mer. Ad hoc undersøkelsen dedikeres til Interbussens faste spørsmål og spørsmål vi ønsker mer innsikt i.

Innhold og navigering i PowerBI

Hovedtemaene i Interbussen beholdes i tillegg til at noe nytt er lagt til:

  • Intro (info om datakilder, feltarbeid, m.m.)
  • Utstyr
  • Sosiale medier
  • Influensere
  • Strømming
  • AI
  • Spilling, gaming og E-sport
  • Netthandel
  • Tillit og nyheter


Innsikt i undergrupper som kvinner, menn, yngre, eldre, utdanning og geografi er tilgjengelig via toppmenyen i PowerBI. Info om antall intervju, feltperiode og datakilder er synlig i bunnen av hver side. Det vil også være mulig å skifte mellom frekvenser (daglig/ukentlig) på flere sider i rapporten.

Hvert kvartal oppdateres PowerBI med fersk innsikt. Du kan enkelt bruke toppmenyen for å navigere til nyeste kvartal og enkelt bygge dine egne målgrupper.

Hvem er Interbuss for?

Innsikten er verdifull for deg som jobber målrettet med markedsføring, kommunikasjon, produktutvikling, eller som trenger dybdekunnskap om det moderne medielandskapet. Med andre ord: alle som jobber med å nå, eller forstå en målgruppe, uavhengig av om du er en stor eller liten bedrift. 


Ta kontakt med Agnethe Karlsen eller Alexander Eidsæther for mer info om innhold og pris på rapport.