Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Slik måles lokalradio i Norge

Redegjørelse for hvordan man måler lokalradio i Norge

Den offisielle lokalradioundersøkelsen

Offisielle mediemålinger                       

Alle mediekanaler har offisielle uavhengige tredjepartsmålinger, som mediene og markedet er enig om at skal være de målingene og tallene som gjelder. Det er viktig at målingene er åpne rundt metode, og har tydelig dokumentasjon på hvordan målingene blir gjennomført. I Norge er det slik at mediene finansierer målingene og at mediene velger en leverandør (markedsanalyseinstitutt) som gjennomfører målingene. Instituttet er ansvarlig for metoden, kvaliteten og rapportering av tallene. Alle mediegruppene i Norge har offisielle målinger. Kantar Media gjennomfører de offisielle målingene for aviser, magasiner, fagblader, TVOV og lokalradio, mens Nielsen leverer de offisielle lyttertallene for riksradio. Både mediene, mediebyråene, annonsørene og hele markedet stiller seg bak de offisielle målingene.

Dersom enkeltaktører gjennomfører egne ad-hoc målinger vil ikke de anses som offisielle og seriøse, og markedet vil ikke forholde seg til dem. Slike ad-hoc undersøkelser vil også ofte gi høyere tall enn de offisielle målingene, og de mangler ofte sentral dokumentasjon om metode, utvalg og gjennomføringsperiode. Det skaper ofte støy og svekker troverdigheten til mediet som annonsekanal når slike ad-hoc undersøkelser blir presentert.

Lokalradioundersøkelsen

  • Kantar Media gjennomfører den offisielle lokalradioundersøkelsen på vegne av Norsk Lokalradioforbund. Kantar Media har vært leverandør av lokalradioundersøkelsen siden 1995, og undersøkelsen er internasjonalt anerkjent og har høy troverdighet.
  • Lokalradioundersøkelsen gjennomføres som en del av Forbruker & Media.
  • Det blir gjennomført 30.000 telefonintervju (CATI) årlig, spredt gjennom hele åre og i alle norske kommuner.  
  • Undersøkelsen måler og rapporterer månedlig, ukentlig, daglig, 3-timers og 30-minutters dekning.
  • Lokalradioundersøkelsen blir rapportert på Kantar Medias nettsider, i analyseverktøyene Kantar Online (GPC) og SuperNova.
  • Mediene, mediebyråene og annonsørene forholder seg til Lokalradioundersøkelsen når de kjøper reklameplass.
  • Myndighetene og markedet for øvrig forholder seg også kun til Lokalradioundersøkelsen når man skal dokumentere lyttertall for lokalradio.

Sporadiske ad-hoc undersøkelser

  • Enkelte ganger blir det gjennomført ad-hoc undersøkelser som ofte er finansiert av enkeltstående medier, og de anses derfor ikke som troverdige.
  • Ad-hoc undersøkelser blir ofte gjennomført i noen utvalgte kommuner og i en tidsbegrenset periode, og de gir derfor ikke et representativt bilde av mediebruken.
  • Ad-hoc undersøkelser er også ofte mangelfullt dokumentert, og det er derfor vanskelig å sammenligne tallene med den offisielle Lokalradioundersøkelsen.
  • Slike undersøkelser gir ofte høyere lyttertall enn de offisielle, men de blir ikke mer troverdige av den grunn.  

Månedlig, ukentlig og daglig dekning

Lokalradioundersøkelsen måler og rapporterer månedlig, ukentlig, daglig, 3-timers og 30-minutters dekning. TV- og videomålingen (TVOV) til Kantar Media gir enda flere dekningsmål. Fra Onlinemålingene rapporteres det daglig dekning, mens avisene og magasinene gir lesere for ulike utgaver. Når man skal sammenligne medier med hverandre benyttes daglig dekning. Daglig dekning gir et godt uttrykk for å beskrive hvor mange lojale lyttere man har. Kantar Media anbefaler at lokalradioene primært bruker daglig dekning når man skal sammenligne seg med andre stasjoner og andre medier.

 

Forskningsleder for medier

Knut-Arne Futsæter