I tillegg ønsket leverandørene å vite hva som er viktig for handelen. Undersøkelsen brukes også som grunnlagsinformasjon for kjedeforhandlinger på begge sider av bordet.
Den ble først startet av Brandmark Consulting, og gjennomføres i dag av Kantar TNS.
Hva er ReMark-undersøkelsen?
ReMark-undersøkelsen er en relasjonsundersøkelse som kartlegger hva grupperingene mener om leverandørene. Dvs. vi spør de faktiske kundene til hver enkelt leverandør hva de mener om sine leverandører.
Den hjelper aktørene å forstå hvordan de er posisjonert i forhold til hverandre og den gir konkret grunnlag for arbeid med interne forbedringer og eksterne forhandlinger.
For mange bedrifter gir ReMark-undersøkelsen den viktigste informasjonen de får, om hvordan de oppfattes av sine nærmeste samarbeidspartnere i bransjen, flere bruker den som KTI målinger og også som del av ISO sertifisering.
Undersøkelsen blir gjennomført i Dagligvare, KBS og i Storhusholdning.
ReMark Dagligvare og KBS og ReMark Dagligvare og KBS Contra
I ReMark Dagligvare og KBS gjennomføres undersøkelsen «begge veier». Handelen gir deres tilbakemeldinger til leverandørene og leverandørene gir tilbakemeldinger til handelen.
Temaene vi spør om i ReMark Dagligvare og KBS gir leverandørene svar på følgende;
- Innovasjon og nytenkning
- Key account manager
- Salgsapparat
- Kategoriledelse
- Sortiment og Kategoriutvikling
- Logistikk og vareforsyning
- Aktiviteter i butikk
- KBS
Temaene i ReMark Dagligvare og KBS Contra er;
- Samarbeidsevne med leverandørene
- Planlegging og gjennomføring av JM aktiviteter
- Sortimentstyring
- Innovasjon og nytenkning
- Innkjøpsledelse og forhandlinger
I tillegg til et hovedspørsmål går undersøkelsen også dypere inn på hvert enkelt tema.
Hva mener handelen det er viktigst for leverandørene å bli bedre på?
Undersøkelsen hjelper både leverandørene og grupperingene å finne sine forbedringsområder og forstå hvordan de presterer. I tillegg gir undersøkelsen en pekepinn på hva grupperingene mener henholdsvis leverandørene og handelen bør fokusere på.
ReMark Storhusholdning
Innen storhusholdningsmarkedet spørres både kjedene og brukerne/ driftsstedene (typisk kjøkkensjef) av leverandørenes produkter.
- Totalinntrykk
- Salgsapparatet ved serveringsstedet (kun på drift)
- Informasjon og opplæring
- Sortiment og produktspekter
- Innovasjon og nytenkning
- Logistikk og distribusjon
- Markedsføring (kun på drift)
- Salgssjef knyttet til forhandlinger (kun på kjede)
- KAM knyttet til det «daglige» arbeidet (kun på kjede)
Undersøkelsen hjelper både leverandørene å finne sine forbedringsområder og hvor de presterer. I tillegg gir undersøkelsen en pekepinn på hva grupperingene mener henholdsvis leverandørene og handelen bør fokusere på.
Hvordan bruke ReMark undersøkelsen
Kantar TNS ønsker i størst mulig grad å presentere undersøkelsen til sine kunder, framfor å bare levere rapporten. Erfaringsmessig ser en at leverandørene som får undersøkelsen presentert, bruker den mer aktivt.
I tillegg er det også mulig for Kantar TNS å gjennomføre workshops i etterkant eller i forbindelse med presentasjonen.
Det er også viktig når en går gjennom ReMark å velge ut ett maks to områder en har som mål å forberede til neste runde. Det er vanskelig å jobbe med alle områdene samtidig og da ender en gjerne opp med svake resultater. Dersom en velger å fokusere på ett område, ser vi også ofte at dette har ringvirkninger på flere områder. Det er da selvsagt viktig å velge område ut fra hva handelen mener er viktigst, MEN også hva som er viktig for deg som leverandør. Alle er ikke innovatører, men kan likevel ha viktige ressurser å spille på, f.eks. et godt salgsapparat. Arbeid med ReMark-undersøkelsen gir best resultater når en har tydelige strategiske målsetninger og bruker undersøkelsen til å støtte målrettet arbeid for å nå disse.
For mer informasjon kontakt Hilde Roness, hilde.roness@kantar.com, tlf. 90 87 57 67