Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

TV 2 Play fosser fram i det norske strømmemarkedet

Anført av TV 2 Play, hevder de norske TV-selskapenes betalte strømmetjenester seg sterkt i forhold til de store globale aktørene, men konkurransen tilspisser seg.

Det norske strømmemarkedet fortsetter å vokse og nå har hele 83 % tilgang til minst en strømmetjeneste, og i snitt har vi 3,3 abonnement. Det norske markedet er velutviklet og modent, og Kantar Media kjenner ikke til andre markeder som har så høy tilgang på betalte strømmetjenester (Northern Waves Conference 2023).

Netflix topper fortsatt den offisielle Strømmetoppen, men TV 2 Play nærmer seg med stormskritt. TV 2 Play har den desidert største veksten blant de store aktørene, med en økning fra 34 % i Q3 2022 til hele 51 % i Q4 2023. TV 2 Play har rykket fra de andre norske betalingstjenestene og inntar dermed en klar andreplass. På tredje plass kommer HBO Max, tett fulgt av Disney+ og Viaplay.

Det er imidlertid verdt å legge merke til at blant de globale aktørene har Prime Video den relativt sett sterkeste veksten. Det er også viktig å merke seg at BritBox og SkyShowtime viser en betydelig relativ vekst.

Grafikk abonnement strømmetjenester

Kilde: Kantar Forbruker & Media. Strømmetoppen Q4 2023. Andelen av befolkningen som abonnerer på strømmetjenester.

Fakta om undersøkelsen

Dataene er samlet inn i Forbruker & Media,  som er Norges største markedsundersøkelse, og gjennomføres kontinuerlig gjennom hele året. Det rapporteres med omtrent 3.000 respondenter hvert kvartal, totalt 12.000 årlig. Mer info på Kantar Medias nettsider.