Direktør for media i TNS Gallup, Jørn Leipart, avdelingsleder TV & Radio Christian Thune-Larsen og administrerende direktør Stein Aarland ser fram til arbeidet med den nye målingen.
Målingen kommer til å omfatte både direkte- og opptaksseing for lineære kanaler og strømming, både direkte og ”on demand”.
- Vi er først i verden med en måling som kan rapportere én valuta uavhengig av hvilken enhet det blir konsumert på eller hvor seeren befinner seg, forteller Christian Thune-Larsen, avdelingsleder for TV og Radio i Kantar TNS. – Når målingen går ”live” i starten av 2018 blir vi i stand til å dokumentere et svært detaljert seermønster. Samtidig får mediebyråer og annonsører mulighet til å dokumentere effekten av reklamekampanjer på en mer nøyaktig måte. De vil også kunne planlegge mer effektivt, på tvers av tradisjonell TV og online video, forteller Thune-Larsen.
Dokumenterer nye vaner
Kantar TNS ble tildelt kontrakten i konkurranse med andre tunge aktører i bransjen. – Avtalen og oppdraget bekrefter Kantar TNS sin posisjon som det ledende, kommersielle mediefaglige miljøet i Norge, sier en glad administrerende direktør i Kantar TNS, Stein Aarland.
- Vi har sett at forbruksmønsteret, teknologi, aktører og tilbud har endret seg dramatisk de siste årene, fortsetter Jørn Leipart, direktør for media i Kantar TNS. - Den fremtidige målingen og løsningen den bygger på, innebærer en enda bedre dokumentasjon av TV-seingen i Norge. Sammen med ny innsikt om medieforbruk, representerer målingen en mulighet til å tenke videre om fremtidens TV- og Online videokonsepter. Innholdsleverandørene vil på en helt annen måte enn før være i stand til å møte seernes ønsker og å forankre tilbudet i deres dokumenterte vaner.
Teknologi og metode
Christian Thune-Larsen forteller at den nye målingen innebærer bruk av ny teknologi og etableringen av to nye paneler. – Det første skal bestå av 3000 deltakere i alderen 10 til 79 år, pluss barn i alderen 2 til 9 år. Her skal vi måle tradisjonell TV med meter på stasjonære skjermer, samtidig som et meter på husstandens ruter måler konsum av online video.
- Det andre panelet består av 1500 deltagere, også de i alderen 10 – 79 år. Ved hjelp av et nyutviklet bærbart meter blir også konsum utenfor hjemmet dokumentert.
- Dette er en løsning i verdensklasse og teamet her i Oslo har samarbeidet nært med kollegaer i Kantar Media om både teknologiutvikling og metode. Kantar Media er en av verdens største leverandører av TV-målinger og bidrar med sine erfaringer og kompetente personell i utviklingsarbeidet.
Norge ligger svært langt fremme når det kommer til bruk av online video, strømming og TV-konsum på andre enheter enn TV-skjermen. Årsaken er blant annet svært god nett- og mobildekning og høy utbredelse av smarttelefoner og nettbrett. I tillegg trekker Thune-Larsen frem oppdragsgiverene for undersøkelsen (NRK, TV 2, MTG og Discovery).
– De er svært fremtidsrettede og ønsker å utnytte tilgjengelig teknologi og metode. De stiller høye krav og ønsker en best mulig løsning for hele markedet. Den nye seerundersøkelsen er ikke ment å være eksklusiv for oppdragsgiverne. Alle som kan ha utbytte av tallene og innsikten, som for eksempel strømmeaktører og distributører, vil bli invitert med i undersøkelsen, avslutter avdelingsleder for TV og Radio i Kantar TNS, Christian Thune-Larsen.