Dato: 31.01.24
I 2023 brukte vi i gjennomsnitt 6 timer og 22 minutter (373 minutter) på medier hver dag, en økning på 39 minutter (12 %) fra 2022. Mediebruken økte gjennom døgnet, med en merkbar økning på ettermiddagen. Medieforbruket varierer betydelig gjennom dagen; om morgenen domineres det av radio, norske nettsteder og sosiale medier, mens kveldene er preget av TV, strømmetjenester og sosiale medier. Det er tydelige forskjeller i mediebruken mellom ulike aldersgrupper, spesielt mellom de under 30 år og de over 60 år.
Økt tid brukt på nettaviser, strømming, gaming og podkast
Av medietiden tildeles hele 23 % til nettsteder, hvor en betydelig del går til norske redaksjonelle medier. Tiden brukt på nettsteder økte fra 86 minutter i 2022 til 105 minutter i 2023, noe som representerer en økning på 22 %.
Blant 18-29-åringer er veksten enda mer fremtredende, fra 65 til 84 minutter – en økning på 29 %. Det er imponerende 96 % av tiden brukt på nettsteder er dedikert til norske nettsider, noe som indikerer at norske nettaviser har styrket sin posisjon sammenlignet med utenlandske alternative nettsteder.
20 % av medietiden er viet til TV, mens 19 % går til strømmetjenester og 14 % til radio. Av den totale medietiden går 39 % til visuelle medier, 27 % til lydmedier, og 7 % til lesing av papiraviser, magasiner, ukeblader og bøker.
Den offisielle mediekaken for 2023
Fakta
Kantar 24Timer, er en del av Forbruker & Media, gjennomfører undersøkelser kontinuerlig gjennom hele året med kvartalsvise rapporter. I løpet av 2022 og 2023 ble det totalt gjennomført 13.494 intervjuer. 24Timer gir verdifull innsikt i hvordan ulike grupper bruker medier til forskjellige tidspunkt gjennom døgnet, uken og året.