Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Samleside innsikt: Koronakrisen i Norge

Koronakrisen påvirker oss alle, som forbrukere og samfunnsborgere. Vi følger situasjonen tett og samler her artikler og materiell om hvordan den norske befolkningen forholder seg til krisen.

Koronabarometer befolkning 

Vi gjennomfører ukentlige målinger hvor vi blant annet som standard kartlegger; befolkningens atferd for å begrense smittefare, tillit til helsemyndighetene og bekymring om smitte.

Det er mulig å legge på egne spørsmål hvis man har problemstillinger man ønsker å få belyst. Kundene våre lurer på mye ulikt, blant annet hvordan endret forbrukeratferd kan påvirke deres business, og hvordan virksomheter skal kommunisere med kundene i denne perioden. 

Du kan lese mer om undersøkelsen og frister her.

Resultatene for uke 14 ble rapportert 3. april. Mye tyder på at befolkingen ser litt lysere på situasjonen nå enn for en uke siden.

Last ned rapporten for uke 14

Resultatene for uke 13 ble rapportert 27. mars. Mange er urolige for egen helse og økonomi som følge av koronasituasjonen. 

Last ned rapporten for uke 13

Resultatene for uke 12 ble rapportert 20.mars. Vi ser at befolkningens bekyrminger øker, men de fleste er allikevel optimister.

Last ned rapporten for uke 12

Last ned rapporten for uke 11


Koronabarometer næringsliv

I forbindelse med den pågående koronapandemien setter nå Kantar opp en omnibusundersøkelse rettet mot ledere i næringslivet for å kartlegge status i norske bedrifter og ledernes forventninger til tiden fremover. Her er det også mulig å hekte på egne spørsmål.

Du kan lese mer om undersøkelsen og frister her.


Koronabarometer global

Trenger du å forstå handle- og medievanene til kundene dine under Covid-19 pandemien? Kantar har gjennomført et Covid-19 barometer som måler dette og mere til, i Norge og i mer enn 45 andre land.

Global undersøkelse om medie- og forbruksvaner under Covid-19 krisen


Medievaner og reklamemarkedet

Vår direktør for innovasjon og marketing, Ingvar Sandvik, har sammen med Jan Blichfeldt skrevet om reklamebudsjetter i krisetider: 

Reklamebudsjetter i krisetider - en mulighet til å spare eller å vinne - del 1

Publisert 26.03.20

Reklamebudsjetter i krisetider - en mulighet til å spare eller å vinne - del 2

Publisert 03.04.20

 

Ny 24-timers undersøkelse gir unik innsikt om koronakrisen

Vi gjennomfører en spesialdesignet dagbokundersøkelse for å måle hva folk foretar seg, hvor de oppholder seg og hvilke medier de bruker i løpet av døgnet og uken. 

24-timersundersøkelsen

Publisert 26.03.20

 

Vår forskningsleder Knut-Arne Futsæter skriver om hvordan koronakrisen påvirker TV-seing: 

Sterk vekst i seing på norske TV-kanaler

Publisert 24.03.20


Merkevare og forbrukeratferd

Torsdag 2. april arrangerte vi webinar om hvordan norske bedrifter bør tenke om merkevarer i disse tider. Gikk du glipp av det, finner du link til opptaket her:

Webinar: hvordan forvalter du merkevaren din i en kaotisk tid?

Publisert 03.04.20

 

Vi må forvente at forbrukerbehovene endres som følge av Koronakrisen, på kort sikt, men potensielt også på lenger sikt. Dette utgjør en utfordring for norske merkevarer, men potensielt også en mulighet. Les hva vår merkevareekspert anbefaler i denne artikkelen: 

Hvordan navigere merkevaren gjennom koronakrisen? 

Publisert 03.04.20

 

Kantar fokuserer på hvilke endringer som er i ferd med å skje i samfunnet og hvordan bedrifter bør tilpasse seg disse. I denne artikkelen gir Alexandra Kanutte-Skåre gode råd: 

Covid-19 påvirker forbrukerne - hvordan tilpasse merkevaren?

Publisert 02.04.20

 

Dette er utvilsomt en ekstraordinær og krevende tid for den norske befolkning. Hvordan vil det påvirke oss som forbrukere? Og hvilken betydning har det for merkevarene vi omgir oss med? Les hva vår merkevareekspert Eirik Friberg Ekrann skriver om dette. 

 

Merkevarer i koronaens tidsalder - hva kan vi lære av finanskrisen?

Pubsliert 20.03.20

 


Samfunn og arbeidsliv

Undersøkelse for Forskningsrådet om tillit til forskere

Høy tillit i befolkningen til at forskerne forteller oss det de vet om korona

Publisert 30.03.20

 

Undersøkelse for TØI om bruk av hjemmekontor: 

Redusert effektivitet med hjemmekontor

Publisert 26.03.20