Koronabarometer befolkning
Vi gjennomfører ukentlige målinger hvor vi blant annet som standard kartlegger; befolkningens atferd for å begrense smittefare, tillit til helsemyndighetene og bekymring om smitte.
Det er mulig å legge på egne spørsmål hvis man har problemstillinger man ønsker å få belyst. Kundene våre lurer på mye ulikt, blant annet hvordan endret forbrukeratferd kan påvirke deres business, og hvordan virksomheter skal kommunisere med kundene i denne perioden.
Du kan lese mer om undersøkelsen og frister her.
Resultatene for uke 19 ble rapportert 15. mai. I ukene før koronaepidemien brøt ut var det oppgavene i helsetjenesten som utpekte seg som den største utfordringen Norge sto overfor. I dag mener befolkningen det er økende arbeidsledighet.
Resultatene for uke 18 ble rapportert 5. mai. Helsemyndighetene står fortsatt sterkt i den norske befolkning. Tilliten til at myndighetene setter inn de riktige tiltakene for å begrense spredning av koronasmitte ligger på 93%.
Resultatene for uke 16 ble rapportert 20. april. Andelen som er bekymret for konsekvensene av koronasmitte er tydelig redusert.
Resultatene for uke 14 ble rapportert 3. april. Mye tyder på at befolkingen ser litt lysere på situasjonen nå enn for en uke siden.
Resultatene for uke 13 ble rapportert 27. mars. Mange er urolige for egen helse og økonomi som følge av koronasituasjonen.
Resultatene for uke 12 ble rapportert 20.mars. Vi ser at befolkningens bekyrminger øker, men de fleste er allikevel optimister.
Koronabarometer næringsliv
I forbindelse med den pågående koronapandemien setter nå Kantar opp en omnibusundersøkelse rettet mot ledere i næringslivet for å kartlegge status i norske bedrifter og ledernes forventninger til tiden fremover. Her er det også mulig å hekte på egne spørsmål.
Du kan lese mer om undersøkelsen og frister her.
Koronabarometer global
Trenger du å forstå handle- og medievanene til kundene dine under Covid-19 pandemien? Kantar har gjennomført et Covid-19 barometer som måler dette og mere til, i Norge og i mer enn 45 andre land.
Global undersøkelse om medie- og forbruksvaner under Covid-19 krisen
Kun 13% tror at økonomien tar seg raskt opp igjen etter at Koronaepidemien er over. Det viser Kantars globale Covid-19 barometer. Les mer om dette her:
Få nordmenn har tro på at økonomien kommer raskt tilbake
Medievaner og reklamemarkedet
Den totale digitale dekningen økte med hele 16% fra februar til mars, og mange nettsteder har aldri tidligere opplevd så høye trafikktall som i mars.
Rekord etter rekord for norske nettsteder
Publisert 24.04.20
Tall for Norge i mars viser at 17 prosent leser aviser hyppigere enn tidligere.
Koronakrisen løfter papirmediene
Publisert 20.04.20
Kantar har gjennomført tids- og mediebrukundersøkelsen "24 timer" hvor vi har kartlagt befolkningens oppholdssted, gjøremål og mediebruk gjennom døgnet. Undersøkelsen er gjennomført etter at koronatiltakene ble innført 12. mars.
"24 timer" gir unik innsikt om medievaner under koronakrisen
Publisert 16.04.20
Rekordhøy bruk av TV- og videoinnhold
De offisielle TV-tallene fra Kantar viser at både seing på vanlig lineær TV, TV-selskapenes strømmetjenester, Netflix, HBO og YouTube nådde nye høyder i andre halvdel av mars.
Rekordhøy bruk av TV og videoinnhold
Publisert 14.04.20
Reklamebudsjetter i krisetider
Vår direktør for innovasjon og marketing, Ingvar Sandvik, har sammen med Jan Blichfeldt skrevet om reklamebudsjetter i krisetider:
Reklamebudsjetter i krisetider - en mulighet til å spare eller å vinne - del 2
Publisert 03.04.20
Reklamebudsjetter i krisetider - en mulighet til å spare eller å vinne - del 1
Publisert 26.03.20
Vår forskningsleder Knut-Arne Futsæter skriver om hvordan koronakrisen påvirker TV-seing:
Sterk vekst i seing på norske TV-kanaler
Publisert 24.03.20
Merkevare og forbrukeratferd
Torsdag 2. april arrangerte vi webinar om hvordan norske bedrifter bør tenke om merkevarer i disse tider. Gikk du glipp av det, finner du link til opptaket her:
Webinar: hvordan forvalter du merkevaren din i en kaotisk tid?
Publisert 03.04.20
Vi må forvente at forbrukerbehovene endres som følge av Koronakrisen, på kort sikt, men potensielt også på lenger sikt. Dette utgjør en utfordring for norske merkevarer, men potensielt også en mulighet. Les hva vår merkevareekspert anbefaler i denne artikkelen:
Hvordan navigere merkevaren gjennom koronakrisen?
Publisert 03.04.20
Kantar fokuserer på hvilke endringer som er i ferd med å skje i samfunnet og hvordan bedrifter bør tilpasse seg disse. I denne artikkelen gir Alexandra Kanutte-Skåre gode råd:
Covid-19 påvirker forbrukerne - hvordan tilpasse merkevaren?
Publisert 02.04.20
Dette er utvilsomt en ekstraordinær og krevende tid for den norske befolkning. Hvordan vil det påvirke oss som forbrukere? Og hvilken betydning har det for merkevarene vi omgir oss med? Les hva vår merkevareekspert Eirik Friberg Ekrann skriver om dette.
Merkevarer i koronaens tidsalder - hva kan vi lære av finanskrisen?
Pubsliert 20.03.20
Samfunn og arbeidsliv
Én av ti av husholdninger har nå betalingsproblemer, mange som følge av brått inntektsfall i mars. Krisen slår bredt og problemene er sammensatte. Bredere satsing på forebyggende økonomisk rådgivning kan være en forutsetning for at flest mulig tar tak i problemene før de blir akutte.
1 av 10 har økonomiske problemer
Publisert 27.04.20
Bare hver fjerde nordmann tror nå at de blir smittet av korona, og bekymringen for konsekvensene av viruset går ned, viser Kantars ferske koronabarometer.
Redusert frykt for å bli smittet
Publisert 21.04.20
Undersøkelse for Forskningsrådet om tillit til forskere
Høy tillit i befolkningen til at forskerne forteller oss det de vet om korona
Publisert 30.03.20
Undersøkelse for TØI om bruk av hjemmekontor:
Redusert effektivitet med hjemmekontor
Publisert 26.03.20