Stein Aarland, Eva Hagan , Berit Kvaløy, Vegard Olsen (Statoil), Daniel Rees og Atle Følgesvold.
TNS Gallup sin visjon slår fast at selskapet skal jobbe for å skape suksess for sine kunder ved å være ledende på analysebasert rådgivning. Dette er mer eller mindre umulig hvis man ikke samtidig er en betrodd rådgiver.
- Da Statoil tok kontakt i 2007 var de på jakt etter research av høy kvalitet og en partner som kunne hjelpe dem å utnytte denne innsikten i organisasjonen, forteller avdelingsleder i TNS Gallup, Stein Aarland. – Kravet til partnerne som ble valgt var også at de klarte å være tilsvarende åpne og inkluderende i forhold til hverandre, som det Statoil var med oss. De ønsket seg et nettverk for diskusjoner, deling og utvikling av samstemte råd, basert på alle partnernes erfaring og data.
Økt vekst og ROI
Statoils behov og krav til samarbeid passet perfekt med TNS Gallup sin visjon og ambisjoner. – Statoil opererer i en kompleks bransje på tvers av landegrenser og må forholde seg aktivt til den globale, økonomiske utviklingen, nasjonale og regionale politiske prosesser og et stort antall kulturer. Et nært samarbeid med en slik aktør forutsetter at vi forstår bransjen og rammebetingelsene de eksisterer innenfor. Statoil var helt fra starten av flinke til å inkludere oss i informasjonsstrømmen og diskusjonene, noe som raskt gjorde oss i stand til å se vekstpotensialet for organisasjonen knyttet til de analysene vi leverte, sier Aarland.
- I dag er vi Statoils researchpartner og, sammen med de andre partnerne (Gambit Hill & Knowlton, McCann, IUM og Carma), rådgivere som får jobbe langt inne i kundens organisasjon. Vi jobber videre med markedsdataene vi utvikler, setter innsikt og erfaring i sammenheng med de andre aktørene i gruppen sitt arbeid og kan sammen bidra til å gi Statoil mer igjen for pengene de investerer i markedsføring og merkevarebygging.
Global Brand Introduction Campaign
- Et godt eksempel på partnerskapet er prosjektet Statoil kom med våren 2010, The Global Brand Introduction Campaign (GBI), fortsetter Aarland. Det overordnede strategiske målet var vekst i nye markeder. Selskapet ønsket å teste ut markedsføring i digitale kanaler og utfordret oss på å komme med et forslag til hvordan effekten og resultatene av kampanjen kunne måles og brukes i den videre utviklingen. Les mer om GBI her.
- Dette prosjektet forutsatte både kompetanse og datainnsamlingsteknikker som vi ikke behersket, og som vi var nødt til å tilegne oss underveis. Løsningen ble imidlertid utviklet og i dag er vi i stand til å samle data og gjennomføre analyser som dokumenterer den kvantitative effekten av den digitale kommunikasjonen. Basert på research forstår vi også hvorfor noe virker og hvordan det kan gi enda bedre effekt. I samarbeid med de andre Statoil-partnerne i prosjektet, sikrer vi at budsjettene blir brukt mest mulig hensiktsmessig i forhold til målet, og på den måten gir Statoil det vekstgrunnlaget de ønsker.
- De involverer og skaper engasjement
Vegard Olsen i Statoil
- I et klassisk leverandør-kundeforhold har leveransene en tendens til å bli relativt like og de forskjellige aktørene konkurrerer i stor grad på pris, fortsetter Vegard Olsen i Statoil. Da vi definerte samarbeidsformen vi ønsket oss tilbake i 2007, var vi helt klare på at vi hadde behov for partnere som forsto oss. Det har vi fått og da blir også fokus i leveransene mer verdiskapning og innsikt, ikke en standard leveranse.
- Jeg har stor tro på at økt forståelse kan endre adferd, både når det gjelder mennesker og organisasjoner – og vi ser det i praksis i dette prosjektet. Vi har satt en rekke aktører sammen som tidligere ikke har jobbet nært med hverandre, og etter hvert er det ikke bare vi som opplever verdien av dette, men også partnerne selv.
- TNS Gallup har utviklet seg i denne rollen; de er søkende og teamet blir bedre som rådgivere hele tiden. Det innebærer for eksempel at de stiller spørsmål og ser sammenhenger som gjør innsikten de kommer med enda mer verdt for oss. Og når de presenterer sine funn og råd hos oss, involverer de Statoil-ansatte på en måte som skaper forståelse engasjement i organisasjonen, sier Vegard Olsen i Statoil.
Krevende, givende og verdifullt
- Arbeidet med Statoil og de andre partnere blir effektivt ettersom vi gjensidig kjenner hverandre og partnergruppen som helhet. Vi jobber fleksibelt og kan tilpasse oss varierende behov, samtidig som det ikke skal legges skjul på at det er krevende å jobbe med en kunde av Statoils kaliber, der vi hele tiden må strekke oss litt lenger; tidvis jobber vi døgnet rundt, i andre perioder er arbeidsmengden mindre. Samtidig opplever vi verdien av transparens; å dele, inkludere og å ha en kontinuerlig dialog med kunden og med de andre partnerne. På denne måten bidrar vi til å gi Statoil et grunnlag for videre vekst, avslutter avdelingsleder Stein Aarland.