Bransjen er godt hjulpet av de rekordlave strømprisene, men vi ser også at strømkundene oppfatter næringen som mer kundeorientert. Flertallet er enige om at egen strømleverandør er mer opptatt av kunden og kundens behov enn av seg og sitt. Det er ikke mer enn et år siden at situasjonen var motsatt.
Kraftnæringen har vist en imponerende omdømmeutvikling de siste årene. Det gjelder isolert sett og i forhold til andre næringer det er naturlig å sammenligne med. Kraftbransjen ligger nå på nivå med bankene (61 poeng), og godt over forsikringsselskapene, mobiltelefonoperatørene og bredbåndstilbyderne. Mens disse næringene ligger omtrent på samme nivå som for 10 år tilbake, har kraftnæringen vist jevn og god progresjon i sitt omdømme.
Andelen som bytter strømleverandør har vært økende de siste årene. Av de som skifter er flest (46%) mer fornøyde med den nye leverandøren, men nesten like mange (42%) sier seg like fornøyde som med den forrige.
15% har byttet strømleverandør
Andelen som bytter strømleverandør har vært økende de siste årene. Av de som skifter er flest (46%) mer fornøyde med den nye leverandøren, men nesten like mange (42%) sier seg like fornøyde som med den forrige.
Vi har tidligere sett at den viktigste årsaken for at strømkunden bytter strømleverandør er muligheten for å få en lavere strømpris. To av tre strømkunder sier seg ganske eller svært interessert i strømpriser og interessen synes å være uberørt av nivået på prisen kundene betaler. De fleste sjekker prisen når de motter strømregningen, hvilket tyder på at hyppig avregning stimulerer prisinteressen.
Stadig flere av landets strømkunder får nå månedlig avregning. Dette er i samsvar med hva de fleste ønsker seg. Samtidig ser vi tendens, i de oppdragsbaserte undersøkelsene, til at mange synes månedlig avregning er for ofte, og vil tilbake til tidligere ordninger. Innvendingen er ikke antall faktura, men at det blir for ofte måleravlesning og innrapportering av målerdata. Det positive i dette bildet er at innføringen av AMS trolig vil gå enklere.
Samfakturering er imidlertid et sterkt og vedvarende ønske. Det er ikke mer enn 15% av strømkundene som sier at de ville ha valgt separat faktura dersom de fikk tilbud om det. Når så mange som 68% av de som i dag får separate fakturaer heller vil ha samlet regning viser resultatene at ordningen ikke er i særlig samsvar med forbrukernes preferanser. Det er imidlertid liten betalingsvillighet for samlet faktura. 60% av de som mottar to faktura er ikke interessert i å betale noe som helst for fellesfaktura.