Forventningsbarometeret er utviklet i samarbeid med Finans Norge.
Undersøkelsestypen ble utviklet i USA under 2. verdenskrig. University of Michigan har i etterkrigstiden kontinuerlig målt sammenhengen mellom folks tiltro til framtiden og påfølgende etterspørsel blant forbrukerne. Teknikken er benyttet i Nord-Amerika, EU, Oseania, Japan og Sverige. EU tok til med denne type måling på syttitallet, og EU-kommisjonen har påvist en klar sammenheng mellom deres Trendindikator og vekstraten i det private forbruket. De sier at Trendindikatoren er et robust redskap for å få et bilde av forbrukeratferden. Vi har erfaring med at Trendindikatoren gir signaler om oppgang 3 til 6 måneder før det i realiteten skjer.
Norsk Trendindikator består av tre hovedelementer:
- Folks syn på sin personlige husstandsøkonomi.
- Synet på landets økonomiske utvikling.
- En bedømming av om nå er et gunstig tidspunkt å foreta større innkjøp til huset.
Rapporten bygger på intervju med et landsrepresentativt utvalg på 1.000 personer, 15 år og eldre. Innholdet presenteres i tekst og utviklingsgrafer.
Forventningsbarometeret gjennomføres og rapporteres hvert kvartal. Pris for abonnement er kr. 20.000,- pr. år. Ta kontakt med Thomas Karterud for å tegne abonnement.
Rapport kun til egen/virksomhetsintern bruk
Opphavsretten til innholdet i denne rapporten tilhører Kantar. Rapporten kan ikke videreselges eller deles med andre, ut over egen virksomhet (juridisk enhet). Dersom det er ønskelig å inngå en konsernavtale for bruk av rapporten, ta kontakt med den som er oppgitt som kontaktperson for rapporten hos Kantar.