Hva er LIFT ROI?
LIFT ROI er et AI-basert rammeverk som gjør det mulig å måle effekt og optimalisere mediebudsjetter på tvers av online og offline. Samtidig omfatter modellen ikke bare media, men også resten av markedsføringsmiksen og eksterne faktorer, noe som sikrer det helhetlige perspektivet.
Det gir forståelse av hvordan media og andre interne og eksterne faktorer påvirker salget ditt ved hjelp av økonometrisk modellering. Denne forståelsen lar deg planlegge og evaluere kortsiktige og langsiktige markedsføringstiltak.
Hva gir LIFT ROI?
Løsningen hjelper deg med både forretningsstrategiske og mediestrategiske beslutninger.
- Helhetlig perspektiv: Du vil forstå hvordan markedsføringsinvesteringene påvirker salget direkte, men også indirekte gjennom å påvirke merkevaren din. LIFT ROI lar deg bevise verdien av å bygge en sterk merkevare.
Modellen viser både de direkte og de indirekte effektene av markedsføringsinvesteringene.
- Strategisk planlegging: Ved å forstå de direkte og indirekte effektene av markedsføringstiltakene, vil du også forstå hvor mye du bør investere i langsiktig merkevarebygging vs. kortsiktig salgsøkning, og hvordan du bør investere på tvers av kanaler, medier og produkter.
- Taktisk optimalisering: Du kan finjustere medieinvesteringene basert på veldig granulære analyser om hvordan ulike mediehus, medieplasseringer, kreative uttak, formater med mer presterer.
- Konkrete anbefalinger til fremtidige medieplaner: Du kan lage detaljerte medieplaner basert på et bestemt mediebudsjett eller et bestemt kampanjemål ved hjelp av få tastetrykk. AI-genererte medieplaner kommer med anbefalte investeringsnivåer per kanal, per mediehus, per uke basert på læring om hva som fungerer for din merkevare. Det er mulig å legge inn begrensninger, for eksempel at medieplanen skal optimaliseres for en merkevarekampanje eller at du skal bruke et visst beløp på en bestemt medieplassering.
Via plattformen kan du automatisk generere medieplaner optimalisert for ditt kampanjebudsjett eller kampanjemål. (klikk på bildet for å se større bilde)
- Forstå online vs. offline, mediesynergier og kreativ kvalitet: Løsningen inkluderer både online og offline i samme modell, i motsetning til digital attribusjon og tradisjonell marketing mix modelling, og du kan forstå hvordan mediekanalene fungerer sammen. Det er også mulig å se hvor mye den kreative kvaliteten på reklamene bidrar.
- Forstå hvordan andre faktorer påvirker salget: I tillegg til å forstå sammenhengen mellom media og salg, vil du også forstå hvordan andre relevante faktorer spiller inn. Det kan være andre markedsføringstiltak, pris, distribusjon, konkurrentaktivitet, makroøkonomi, sesong, med mer. Dette gir en spesiell forståelse av hvordan mekanismene fungerer for din merkevare.
Mulige inputs til modellen for et helhetlig perspektiv. (Klikk på bildet for å se større bilde)
Hvordan ser det ut i praksis?
Løsningen leveres i en online plattform med brukervennlig visualisering. Her har du all data samlet på ett sted og kan gjøre analyser på tvers av tiltak. På de tre hovedsidene finner du enkelt frem til mediainnsikt, forretningsinnsikt og mediaplanlegging.
Utsnitt fra dashboardet for LIFT ROI. (Trykk på bildet for å se større bilde)
Vil du vite mer?
Ta kontakt for et uforpliktende møte.