Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Utestemme i kommunikasjonsarbeidet

- Vi opplever at omdømmet til KLP - og styrkingen vi ser i Kantars omdømmeundersøkelse i 2016 – er en konsekvens av at våre verdier og holdninger i arbeidet vi gjør, blir stadig viktigere for samfunnet. Det ligger ingen snuoperasjon eller dramatikk bak, heller en innsats for å være enda tydeligere på det som er viktig for oss.

Det sier direktør for samfunnskontakt i KLP, Heidi Finskas, etter å ha sett resultatene i den ferske Kantar Omdømmeundersøkelsen 2016.

Svein Thalberg og Heidi Finskas i KLP
Senior rådgiver Svein Thalberg og direktør for samfunnsansvar, Heidi Finskas i KLP

- Vi har et godt utgangspunkt, fortsetter senior rådgiver Svein Thalberg. -  Vi scorer høyt på driverne som er viktige for et godt omdømme, fordi disse kvalitetene er forankret i selskapets verdier og strategi. Men det er ikke det samme som å tro at vi kan lene oss tilbake og forvente at utviklingen fortsetter uten at vi gjør noe selv. Et bevisst forhold til omdømme og hva det er som påvirker dette, er et viktig, faglig utgangspunkt for kommunikasjon og markedsavdelingens arbeid, sier Thalberg.

Få frem historiene

Kantars årlige syndikerte omdømmeundersøkelse gjennomføres blant et utvalg av Norges største og mest kjente virksomheter. I 2016 er 68 virksomheter kartlagt. I undersøkelsen måles et bredt spekter av områder som forklarer hvorfor virksomheter har et godt eller dårlig omdømme, noe som gjør undersøkelsen til et særdeles godt verktøy for forbedring og styring av eget omdømme.

- Årets undersøkelse viser en fortsatt sterk og positiv utvikling for KLP, som er frem 5 punkter i år og totalt 12 punkter de siste to årene, forteller rådgiver i Kantar og ansvarlig for undersøkelsen, Jonny Nordøy. – Han trekker frem den store andelen av de spurte som har tillit til og liker KLP, 42 prosent, og forklarer at disse i praksis fungerer som ambassadører for selskapet. – KLP blir beskrevet som sympatiske, som et selskap som holder det de lover og som leverer noe folk trenger. Så finner vi også ut at folk gjerne hører mer fra KLP. Det er et viktig innspill i kommunikasjons- og markedsarbeidet; få frem historiene om dere selv, oppfordrer Jonny Nordøy.

Omdømme er makt

- KLP er eid av landets kommuner. Dette er virksomheter med et samfunnsoppdrag, med ansatte som drives av engasjement og omsorg. Og dette preger selvfølgelig KLPs holdninger og verdier, vår strategi og vårt praktiske arbeide. Vi ønsker å ta samfunnsansvar og vi ønsker å benytte den kapitalen vi forvalter på vegne av våre eiere og kunder til ikke bare å levere god avkastning, men også skape positiv endring.

- I det daglige kommer dette til uttrykk i alt vi gjør. På investeringsområdet er vi opptatt av ansvarlighet, og var blant annet blant de første med å selge oss ut av kullselskaper for å bidra til at verden når 1,5-gradersmålet. Vi er en aktiv eier som stiller krav til for eksempel god eierstyring, til miljøbevissthet og respekt for menneskerettigheter. Vi støtter det grønne skiftet også ved å investere i fornybar energi og vi forvalter eiendommene våre innenfor rammen av ambisiøse miljøsertifiseringer, for å nevne noen eksempler.

- Dette samfunnsengasjementet er ikke noe vi har funnet på nå, men noe som har vært viktig for oss gjennom hele KLPs historie. Når verdiene vi står for og arbeidet vi gjør gir seg utslag i et styrket omdømme, opplever vi på mange måter at samfunnet og næringslivet går i riktig retning. Bevisstheten rundt samfunnsansvar og ansvarlige investeringer øker og folk flest ser at denne måten å opptre på for en stor aktør i næringslivet, bidrar til å skape en bedre fremtid for alle. I det perspektivet er omdømmet vårt også en form for kapital som vi kan konvertere til påvirkningsmuligheter; jo sterkere vi står og jo større tillit folk har til oss, desto mer kan vi få til når vi prøver å påvirke utviklingen positivt, sier Heidi Finskas. 

utsikt fra taket

 

Fortell om det du tror på

- Vi har et godt utgangspunkt når vi skal kommunisere hva vi står for, mener Svein Thalberg i KLP sin kommunikasjon og markedsavdeling. - Jobben fremover er å bli enda tydeligere om oss selv, fortelle om KLP, hva vi gjør og hva vi står for. Vi har lenge snakket med utestemme når vi kommenterer investeringer og selskaper der vi har en eierandel og påvirkningsmuligheter. Det er kanskje også litt av årsaken til at flere får øye på oss og opplever at vi er en positiv kraft. Men nå ser vi at våre kunder og medlemmer ønsker at vi skal bruke det samme stemmeleiet når vi snakker om oss selv.

- En viktig faktor i arbeidet med omdømmet, er de ansatte. Og i det verdifellesskapet som KLP utgjør, opplever jeg at vi har hundrevis av interne ambassadører. Selv føler jeg en viss stolthet over å jobbe i en virksomhet som har som oppgave å ta vare på de kommunalt ansatte som i sin tur tar vare på oss. Tenk for eksempel på ansvaret og de viktige valg en sykepleier må forholde seg til dag og natt for at vi skal være trygge og ivaretatt.

- Hvis vi skal gi råd til andre som også jobber med og har et bevisst forhold til omdømmet sitt, tror jeg det må være å drive med noe du tror på og opplever er viktig, forankre arbeidet solid i strategier og verdier – og ikke være for beskjeden når du forteller andre hva du gjør. For en ting er jeg helt overbevist om; hvis du prøver å være noe annet enn det du er, eller å skape et inntrykk som ikke er sant, bli du avslørt før eller siden, avslutter senior rådgiver i KLP, Svein Thalberg.