Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

TNS Gallups omdømmeundersøkelse blant offentlige virksomheter 2014

For å hjelpe offentlige virksomheter med å kartlegge sitt omdømme i den norske befolkning, gjennomfører TNS Gallup årlig en omdømmeundersøkelse i offentlig sektor blant et utvalg av Norges største og mest kjente offentlige virksomheter (departementer og direktorater/tilsyn).

Her kartlegges virksomhetens omdømme i forhold til andre virksomheter og hva som er de viktige driverne for et godt omdømme. Årets undersøkelse i 2014 vil omfatte over departementer og direktorater/tilsyn. I tillegg vil det være mulig å sammenlikne seg med over 60 private norske virksomheter og merkevarer.

Hva som rapporteres
TNS Gallup kan tilby virksomhetsrapporter som viser samlet omdømmevurdering (omdømmeindeks) for sentrale offentlige virksomheter (departementer og direktorater/tilsyn), og sammenliknbare vurderinger av sentrale forhold i omdømmebyggingen:

  • Samlet omdømme og anseelse 
  • Helhetlig inntrykk 
  • Tillit 
  • Økonomiforvaltning 
  • Kvalitet på produkter, tjenester og øvrig virksomhet

I tillegg kan vi fra og med i år tilby en oversikt som viser de mest sentrale omdømmedriverne:

  • Emosjonell appell i befolkningen 
  • Kvalitet på produkter og tjenester 
  • Visjon og ledelse 
  • Arbeidsmiljø 
  • Samfunns- og miljøansvar

Under hvert av de seks hovedområdene stilles et sett av spørsmål som gir operative tilbakemeldinger på hva man bør jobbe med. Spørsmålene vil også danne grunnlaget for en oversikt over virksomhetens sine sterke og svake sider sammenlignet med benchmarks.

Rapporten omfatter også detaljerte sammenlikninger, spørsmål for spørsmål, for fire valgfrie virksomheter, detaljerte nedbrytninger etter bakgrunn/ befolkningssegmenter og en overordnet oppsummering med vurdering av virksomhetens omdømme.

Presentasjon
Du kan her lese mer om undersøkelsen her  Omdømmeundersøkelse i offentlig sektor 2014.pdf


Priser

Pris for virksomhetsrapport med 4 valgfrie benchmarks (grunnmodul): kr 25 000,- eks. mva.
Pris for virksomhetsrapport med driveranalyse (tilleggsmodul som inkluderer grunnmodulen): kr 79 000,- eks. mva.
Møte om rapport/ presentasjon: 5 000 eks. mva. (eks. evt. reiseutgifter)

Påmelding og fremdrift
Omdømmeundersøkelsen 2014 vil bli gjennomført i løpet av juni 2014. Resultatene vil foreligge i medio august. Vi trenger tilbakemelding fra virksomheter som ønsker å kjøpe en virksomhetsrapport med driveranalyse før vi iverksetter feltarbeidet, og senest innen 6. juni. Dersom du ønsker å melde interesse for din virksomhet, kan du også gjøre det her:

http://surveys.tnsglobal.com/wix/p1835925004.aspx 

Kontaktinformasjon
Du kan også ta kontakt med avdelingsleder Roar Hind (roar.hind@tns-gallup.no / telefon 48 04 41 30) eller senior prosjektleder Thomas Karterud (thomas.karterud@tns-gallup.no / telefon 95 22 93 51) for bestilling av rapport eller mer informasjon om undersøkelsen.

Fjorårets resultater viser et styrket omdømme totalt sett for offentlig sektor
TNS Gallups omdømmeundersøkelse for offentlige virksomheter for 2013 viste at befolkningens inntrykk av det offentlige er i positiv utvikling. 1 av 3 offentlige virksomheter oppnår nå en bedre omdømmevurdering enn de gjorde for bare to år siden. Samtidig viste undersøkelsen at ingen av de vurderte virksomhetene oppnår signifikant svakere omdømmevurderinger enn før. Framgangen var spesielt sterk for flere virksomheter som har slitt med et svakt omdømme. Dette er svært oppløftende, og vitner om at mange offentlige virksomheter jobber iherdig for å tilfredsstille befolkningens forventninger til sine tjenester, og at denne innsatsen blir lagt merke til.

Befolkningen i Norge har totalt sett høy tillit til offentlige virksomheter, og TNS Gallups undersøkelse viser at publikums kritikk av offentlige virksomheter på et generelt nivå kan knyttes til inntrykket av økonomistyringen, men også at inntrykket av prestasjonene, det vil si hva virksomhetene faktisk «leverer», kan trekke vurderingene ned. Undersøkelsen viser imidlertid at inntrykket varierer betydelig mellom virksomhetene. Tilliten varierer mellom 23 til 79 prosent på virksomhetsnivå, andelen med godt inntrykk av økonomistyringen varierer mellom 5 og 44 prosent, og andelen som har et godt inntrykk av leveransene varierer mellom 6 og 41 prosent. Omdømmeprofilene til de ulike offentlige virksomhetene er med andre ord svært variert.

Hvordan står det til med ditt omdømme?
En virksomhets omdømme kan defineres som summen av de inntrykkene og reaksjonene som skapes gjennom virksomhetens interaksjon med omverdenen, publikum generelt, brukere, leverandører, og omtalen av virksomheten i media. Omdømmet dannes gjennom gjentatte «møter» mellom publikums og interessenters forventninger og det offentlige inntrykket som skapes gjennom egne og andres erfaringer med virksomheten. Forventningene blir igjen påvirket av både eksplisitt uttalte løfter og samfunnets regler og normer. Et godt omdømme bidrar til virksomhetens suksess blant annet gjennom å:

  • bygge tillit og oppslutning om virksomheten blant relevante interessenter (brukere, presse, politikere, ansatte, publikum) 
  • tiltrekke, motivere og beholde dyktige ansatte 
  • gjøre virksomheten attraktiv for strategiske samarbeidspartnere 
  • gjøre virksomheten robust i møte med kritiske søkelys dersom det oppstår krisesituasjoner 

Aktuelle virksomheter målt i 2011, 2012 og 2013:

  • Arbeidstilsynet
  • Datatilsynet
  • Finansdepartementet
  • Finanstilsynet
  • Folkehelseinstituttet
  • Forsvaret
  • Helsedirektoratet
  • Helsetilsynet
  • Jernbaneverket
  • Kommunen man er bosatt
  • Konkurransetilsynet
  • Lokalsykehus
  • Lånekassen
  • Mattilsynet
  • Miljøverndepartementet
  • NAV
  • Politiet
  • Samferdselsdepartementet
  • Skatteetaten
  • Statens pensjonskasse
  • Statens vegvesen (Vegdirektoratet)
  • Tollvesenet
  • Utdanningsdirektoratet
  • Utenriksdepartementet
  • Utlendingsdirektoratet 

Aktuelle virksomheter målt i 2012 og 2013:

  • Direktoratet for naturforvaltning
  • Klima- og forurensningsdirektoratet
  • Lotteri- og stiftelsestilsynet
  • Riksantikvaren

Nye virksomheter i 2013:

  • DIFI
  • DSB
  • Fjellinjen
  • Kulturrådet
  • Kunnskapsdepartementet
  • Rom eiendom