- Dette er vel noe av det mest utfordrende vi gjør, forteller prosjektleder i TNS Gallup, Ole Fredrik Ugland. – Ikke fordi kravene til disse målingene er veldig annerledes enn når vi gjennomfører andre prosjekter, men fordi fasiten foreligger bare noen timer etter at målingen er gjennomført. Og vi vet jo at markedet legger merke til resultatene, og tenker at når vi treffer med valgdagsmålingen, så treffer vi nok også med mye av det andre vi gjør gjennom resten av året. I så måte er dette en form for eksamen.
Grafen viser differansen mellom TNS Gallups Valgdagsmåling for TV2 og de foreløpige valgresultatene. Klikk på bildet for større bilde.
Kvalitet i alle ledd
- Å treffe så godt som vi har gjort i år – og tidligere år – handler først og fremst om kvalitet i alle ledd. Utvalget av respondenter må være så balansert som mulig og eventuelle skjevheter må kompenseres for i analysemodellen. Eksempelvis har vi en tendens til å finne for få potensielle FrP-velgere og for mange SV’ere under intervjuingen.
- Spørsmålene vi stiller må være presist nok formulert til at svarene vi får gir den informasjonene vi behøver. Og intervjuerne må ikke bare klare å skaffe folk – vi snakket med 2500 blant over 4 millioner stemmeberettigede i løpet av noen timer på valgdagen – men også stille spørsmålene på riktig måte og klassifisere velgerne korrekt. Særlig ved kommunevalg kan sistnevnte være utfordrende, da det i disse valgene inngår en rekke mindre lokale lister og felleslister.
Som om ikke det er utfordrende nok, viser tidligere valgundersøkelser at mange velgere glemmer hvilket parti de stemte på ved forrige valg, så raskt som noen døgn etter valgdagen. Stemmehistorikk er viktig informasjon i analysen – og avvikene en feilkilde vi må ta hensyn til i modellene.
Ole Fredrik Ugland
Kontinuerlige forbedringer
Ole Fredrik Ugland er nøye med å få frem at på samme måte som i andre prosjekter, er valgdagsundersøkelsene resultatet av et utstrakt teamarbeid, både hos TNS og med kunden. Hos TNS er kvalitet i alle ledd avgjørende, både når det gjelder design, utvalg, datainnsamling og modellering. Kunden inngår dessuten også som viktig bidragsyter og dialogpartner.
- Vi har i valgkampen levert daglige målinger på landsbasis, samt enkeltmålinger i Oslo og Bergen, og er i løpende dialog med TV2 om målingene. TV2 bidrar med svært erfarne og kunnskapsrike bestillere. I tillegg utvikler vi kontinuerlig vår egen metode, helt frem til selve valgdagen når intervjuene starter. Selv om kvaliteten som kjennetegner dette prosjektet gjennomsyrer alle leveransene våre gjennom hele året, er det veldig morsomt for oss som gjør dette daglig, å få en umiddelbar fasit – som også er en attest på kvaliteten i arbeidet vi gjør generelt sett, avslutter Ole Fredrik Ugland.