Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Stabilitet preger bildet

Kraftnæringens omdømmeskår ligger stabilt gjennom sommermånedene på 56 poeng, og har ikke vært målt høyere siden utgangen av 2017. Fortsatt lave strømpriser, mye fokus på situasjonen med COVID-19 og lite oppmerksomhet rettet mot kraftnæringen er trolig viktige årsaker til at omdømmeskåren ligger stabilt.

Publisert 20.10.20

Sammenlignet med bank, forsikring, tele og bredbånd er kraftnæringen uten tvil den av bransjene som har hatt den mest positive utviklingen i omdømmeskåren. I 2006 lå kraftnæringen lavest med 30 poeng, mens bankene lå på topp med 61 poeng. Det siste året får kraftbransjen et løft på to poeng, og er den eneste av bransjene som måles som viser framgang. Bank og forsikring ligger stabilt fra 2018 og fram til i dag på hhv. 62 og 58 poeng, mens mobilselskapene og bredbåndsleverandørene forsetter å falle og ligger nå på 51.

21% av husstandene har byttet strømleverandør det siste året, en liten økning fra 19% i forrige kvartal. Det er fortsatt flere som bytter strømleverandør i Oslo og omegn (31%) enn i resten av landet. Det samme gjør seg gjeldene i de yngre aldersgruppene der 31% av de under 30 år har byttet strømleverandør det siste året. Mange studenter og mye til og fraflytting til hovedstadsområdet er trolig årsak til at flere bytter strømleverandør her enn ellers i landet.

Leverandørskifte gir mer fornøyde kunder. Strømkunder som bytter leverandør er vesentlig mer fornøyde med den nye strømleverandøren. Tidligere målinger viser at pris er den viktigste motivasjonen for kundene til å bytte strømleverandør, og når tilfredsheten øker vesentlig etter leverandørskiftet, viser dette betydningen av pris. De som nylig har byttet er også mer opptatt av gjeldende strømpriser enn de som ikke har byttet. På totalnivå er nesten seks av 10 strømkunder opptatt av å holde seg orientert om hvilke strømpriser som gjelder.

De fleste strømkunder (78%) mottar samlet faktura for strøm og nett, og dette er helt klart i tråd med forbrukernes preferanser. 87% av strømkundene sier de foretrekker en slik ordning. De fleste strømkunder (82%) mottar månedlig faktura, også dette er i tråd med de aller fleste (76%) kunders ønsker. Resultatene viser at bransjen har blitt mer opptatt av å imøtekomme kundenes preferanser.

Det er den økonomiske kostnaden som bekymrer forbrukerne mest ved eget strømforbruk (57%). Det er ikke mer enn 25% som er mest opptatt av hvilken belastningen de påfører klima og miljø. Andelen som er mest opptatt av eget fotavtrykk er allikevel økende fra 2018, og i tråd med at klima de siste årene har toppet listen over Norges største utfordringer (Kilde: Kantar Klimabarometer).

 

Kantar, 16. oktober 2020