Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Som å komme inn i stuene til folk

Torsdag 24. mai gikk feiringen av 30-årsjubileet til Norges lengstlevende og største forbruks- og medieundersøkelse av stabelen.

Forbruker & Media har siden 1988 gitt oss innsikt i nordmenns forbruks- og medievaner og vært utgangspunkt for utallige presentasjoner, diskusjoner og analyser. Ikke minst har de fleste offisielle mediemålinger sin bakgrunn i, eller er direkte knyttet til undersøkelsen. Den er dermed et viktig arbeidsredskap for annonsører, medier og byråer for å kartlegge målgrupper og velge mediekanaler.

Jubilanten ble feiret med foredrag, taler og fest sammen med engasjerte kunder og stolte Kantar Media-ansatte. Som seg hør og bør når rundt år skal feires, tok foredragene tilhørerne med på en tidsreise fra slutten av 80-tallet og frem til i dag.  

Uendelige muligheter

Som medielandskapet for øvrig, har teknisk tilrettelegging og gjennomføring av denne undersøkelsen utviklet seg med årene. Tore Østnes har vært med på å utvikle undersøkelsen fra 1989, og kunne sammen med Jonas Østnes vise de enorme mulighetene undersøkelsen byr på. Fra å være en kort og enkel undersøkelse som ble sendt ut til respondenter via posten, omfatter undersøkelsen nå over 4000 merkevarer og i overkant av 700 medier på flere plattformer. Selv om 70 prosent nå gjennomfører merkevaredelen av undersøkelsen digitalt, svarer 30 prosent av respondentene fremdeles på postalskjema for å sikre representativiteten i befolkningen.

Alle medieundersøkelsers mor

Forskningsleder Knut-Arne Futsæter i Kantar Media viste hvordan den rivende medieutviklingen har satt betingelser for mediemålingene fra å være enkle målinger av få medier i starten, til et komplekst digitalt medieunivers med avanserte metoder. Nordmenn ligger i verdenstoppen i digital mediebruk og metodene som benyttes for å kartlegge denne mediebruken, vekker også internasjonal oppmerksomhet.

En tidsreise inn i de tusen hjem

Det er ikke bare medievanene våre som har utviklet seg. Forbrukervanene våre har også vært gjennom store endringer siden 80-tallet. Ingvar Sandvik og Alexander Eidsæther viste hvordan nordmenn flest har fått mer penger å rutte med, og startet med å forklare hvordan reisevanene våre forandret seg siden 1988. Vi flyr mye mer, og reiser mer til utlandet. De stilte spørsmål om dette har gjort at vi er blitt mer sofistikerte i forbruket vårt, åpne for nye impulser og veltrente i løpet av de siste 30 årene. Noe belegg finnes det for påstanden. Andelen som sier at de helst spiser tradisjonell norsk mat har fra 1993 sunket fra 61 % til 40 % i 2017, og sushispisingen har økt med 356 % de siste 10 årene! Samtidig spiser vi mer frossenpizza enn tidligere, og stadig flere av oss trener på helsestudio.

Fakta om Forbruker & Media

  • F&M gir mulighet til å sammenligne medier og målgrupper med hverandre
  • Relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og livsstil
  • Trender og utviklingstrekk
  • Segmenteringsverktøy og målgruppeanalyser
  • Inneholder over 4000 merkevarer
  • Brukere av overkant av 700 medier
  • 45 000 intervju per telefon årlig i befolkningen 12 år og oppover
  • 15 000 svarer på målgruppeskjema enten via web eller postalt

 Vil du vite mer om Forbruker & Media, kontakt Jonas Østnes på jonas.ostnes@kantar.com

 

Kantar Media logo