Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Skap gode forbindelser med forbrukerne gjennom kreativitet

Kantars Creative Effectiveness Awards feirer verdens mest kreative og effektive reklamer. Her kan du lese om hva de mest kreative og effektive reklamene gjør for å oppnå suksess og lære fra årets beste reklamer.

For å vokse må merkevarer skape mentale forbindelser, enten gjennom erfaringer eller eksponeringer, som vil øke sannsynlighet for at en forbruker skal velge merket og være villig til å betale ønsket pris på kort eller lang sikt. Dette er det vi kaller for å predisponere forbrukere. Når folk er predisponert, vet de hva merkevaren din står for, og hvordan den skiller seg ut fra andre. Reklamens rolle er å bygge disse mentale forbindelsene eller hjelpe forbrukeren med å forsterke de. 

Å forstå hvordan reklame fungerer handler i bunn og grunn om å lytte til hva folk tenker. Kantar Creative Effectiveness Awards er den eneste kåringen der forbrukerne er juryen.  

Vi presenterer de aller beste reklamene på tvers av digital, sosiale medier, TV, print og utendørs blant tusenvis av undersøkte reklamer i 2023. I år premierer vi for første gang også kreativt innhold evaluert av LINK AI, en kraftig, kunstig intelligensbasert løsning for testing av digital og TV-reklame. Link AI er lært opp av forbrukerinnsikt fra vår LINK-normdatabase med over 260 000 testede reklamer. 

De mest kreative og effektive reklamene i 2023 

Vinnerne i Kantar Creative Effectiveness Awards kommer fra et utvalg med reklamer fra rundt 30 forskjellige produkter og tjenester, til og med en reklame for en nybygd øy. Vår globale kåring strakte seg over 16 land, 41 merkevarer og 35 kunder. Her er topp 3 vinnerne i våre kategorier. 

Top 3 digital og sosiale reklamer 

  Brand Country Spot Agency
1 Kahlúa USA 15s Gasp feat. Salma Hayek Wieden+Kennedy
2 LEGO China LEGO Trademark Campaign China The LEGO Agency
3 Timberland UK This is not a Boot - Video UK INDUSTRY

Top 3 TV ads

  Brand Country Spot Agency
1 Heineken® South Africa 150 Whateverken - TVC LePub
2 Cadbury UK & Ireland Yours For 200 Years/Yours Always VCCP
3 Samsung Brazil Neo QLED 2023_More wow than ever_BR BBH

Top 3 print and outdoor ads

  Brand Country Spot Agency
1 HSBC UK Cost of Living VML
2 Heineken® UK H150 Whateverken - DOHH LePub
3 Adidas China adidas SS23 Climacool KV (GCA Local) HYPEMAKER China

Top 3 LINK AI tested ads

  Brand Country Spot Agency
1 Dettol UK Your Laundry Has Something to Tell You Reckitt’s In-House Agency – Energy Studios
2 Nissan USA Nissan ARIYA "Dualities" TM FF 2 NissanUnited (TBWA\Chiat\Day)
3 Aashirvaad India Hua Kya (in house production)

Du kan se fullstendig liste over vinnerne i hver kategori her.

Hva er en kreativt effektiv reklame? 

Reklamene vurderes i forhold til deres evne til å øke salget, men også deres evne til å bygge fremtidig etterspørsel etter merkevaren. For å oppnå dette er det en del grunnleggende ting som må være på plass:  

• Ha klare og tydelige mål med kampanjen og enestående uttak. 
• Være særegen og meningsfullt annerledes. 
• Utløse en følelsesmessig respons. 
• Hold deg nær forbrukernes behov 

Og så er det hvordan du gjør det: Her er våre aktuelle trender fra 2023, strategiske gnister fra 2022 og fem vaner fra 2021. Og 2024 er intet unntak, vi ser flere spennende temaer som peker seg ut for å hjelpe deg med å skape den gode og viktige forbindelsen til forbrukeren.  

Kreative forbindelser til forbrukeren 

Vi har identifisert fem temaer som går igjen i vinnerreklamene som har lykkes med å knytte sterke forbindelser. Vi vet dette fordi forbrukerne vurderte disse reklamene i topp 1 % av Kantar LINK+-databasen vår. Her er en kort oversikt over temaene. Du kan finne flere detaljer og eksempler fra våre vinnere i vår booklet og vårt on-demand webinar.

1. MOT: Skape forbindelser gjennom mot 

Personlige verdier påvirker i økende grad hvordan forbrukerne foretar sine valg. For markedsførere er dette en utfordring som også innebærer frykt for tilbakeslag og negativ innvirkning. Vinnerne våre viser at mot og selvtillit kan være drivkraften bak å skape gode forbindelser. Vi har sett eksempler på å takle copycat-merkevarer, vise tabubelagte temaer og til og med stå opp mot forbrukerne for å forsvare prinsipper. Merkevarene som vinner i år, har selvtillit og er trygge på hva de står for.  

Kreativt mot ser vi i reklamen 'Periodsomnia', nr. 9 i kategorien TV. Denne reklamen skapte sterke forbindelser ved å tørre å vise tabuer. De skildret den svært reelle opplevelsen av dårlig søvn i perioder, uten å skjønnmale eller pynte på det. 

Nana / Libresse / Libresse (Essity) | Periodsomnia | AMV-BBDO 

Bilde fra reklamen Periodsomnia

2. DRAMA: Skape forbindelse ved bruk av dramatikk 

Å fange oppmerksomhet er nødvendig for å oppnå kreativ effekt, spesielt på sosiale medier der konkurransen er hard og omgivelsene støyete. For at reklamer skal være effektive, må de gjøre mer enn å få folk til å stoppe scrollingen. Årets vinnere brukte kreative overdrivelser og drama for å fange oppmerksomhet og holde seerne følelsesmessig engasjert. 

Vinneren i kategorien digital og sosiale reklamer, Facebook-reklamen "Gasp" fra Kahlúa, gir oss en leksjon i frekt melodrama. Utførelsen henter inspirasjon fra meksikanske tv-drama – mesterne i overdramatisering. En "kjedelig" scene eskalerer til drama med produktet i fokus, etterfulgt av Salma Hayek som sparker ned døren for å gjøre en spektakulær entré. Dette er utmerket bruk av overdrevne følelser for å levere merkevarens løfte om å "røske opp" i vanene dine.

Kahlúa | 15s Gasp feat. Salma Hayek | Wieden+Kennedy 

Bilde fra reklamen Gasp fra Kahlúa

3. OPPRIKTIGHET: skape forbindelser via det virkelige liv 

Stories brukes mye i sosiale medier, som en motvekt til alle innleggene med perfekte foto. Å vite at et innlegg vil forsvinne om 24 timer gjør opplevelsen mer flyktig. Vi ønsker alle å dele våre aller beste øyeblikk med verden, men virkeligheten er ikke nødvendigvis slik, og noen merker har valgt en mer ærlig tilnærming for å skape gode forbindelser. 

For å gjenspeile ektheten i hverdagen er mangfold og inkludering avgjørende. Årets 6. plass i kategorien TV, «First Date - for your date» fra Cadbury Dairy Milk er et godt eksempel på sunn kjønnsfremstilling. Vi ser et enkelt, men hjertevarmt øyeblikk, når vi ser en sønn gi en sjokoladeplate til sin far, som en forberedelse til hans kommende date. 

Cadbury Dairy Milk | First Date – for your date | Ogilvy South Africa  

 

4. KONSEKVENT: skape forbindelser over tid 

Når vi feirer vårt femårsjubileum for Kantar Creative Effectiveness Awards, virker temaet konsistens spesielt treffende, og dette skinner gjennom hos mange av vinnerne. For å sitere Mark Ritson: 

 “It’s a failure that so many marketers pull so many of their campaigns prematurely when their best days are yet to come”.

Den seirende TV-reklamen fra Heineken, en del av «H150 Whateverken»-kampanjen, viste konsistens på tvers av mediekanaler, og gjorde det også veldig bra både i kategoriene for digital/sosiale medier og for print/utendørs. Dette er en fantastisk feiring av Heinekens lange arv med godt skuespill, veldig passende musikk og humor som vever seg rundt merkenavnet (referert til som Hekkene, Heini, Hakkinen). Denne kampanjen fremhever merkevarens globale rekkevidde og anerkjennelse, rett og slett ved å bare be om "den grønne", vet vi at vi vil bli servert en Heineken. Konsekvent merkevarebygging på sitt beste. 

Heineken® | H150 Whateverken – TV, DOOH and Social | LePub      

Bilde fra reklamen Whateverken

 

5.HUMOR skaper forbindelser på mange nivåer 

Humor, et tema som ble mye diskutert i bransjen i fjor, viser tegn på en liten økning i bruk i 2024, spesielt på tvers av TV, digital og sosiale medier. Markedsførere og byråer har innsett at uansett hvor mye usikkerhet og uro verden kaster på oss, trenger vi ikke å gi slipp på en god latter. 

Bruk av humor i reklame over tid 

Graf - bruk av humor i reklame over tid

Nr. 3 i kategorien TV, en reklame fra Samsung, bringer oss den fantastiske "wow"-katten. Den er testet i rundt 10 forskjellige markeder, og bruker en humorstil som reiser lett mellom land uten språkbarriere. Humoren er bygget rundt merkevaren, og sikrer at belønningen av kattens "wows" er knyttet til selve merkevaren. 

Samsung | Neo QLED 2023_More wow than ever_BR | BBH  

Bilde fra reklamen Neo QLED fra Samsung

Skap gode forbindelser med forbrukeren via kampanjene dine 

For å predisponere flere mennesker til merkevaren din, er det første du må gjøre å lytte til forbrukerne. Det gjorde vinnerne av Kantar Creative Effectiveness Awards helt tydelig. Lytt, vær modig og oppmuntre til en god forbindelse med merkevaren din. Å ta et kreativt sprang kan være nøkkelen til å vinne forbrukerne.  
 
Store gratulasjoner til årets vinnere, til de nominerte og til markedsførere og byråer som har vært involvert. Og takk for at dere samarbeider med Kantar, slik at vi kan hjelpe dere med å skape ekte forbindelser til forbrukerne. 

Lær fra vinnerne 

Se vårt on-demand webinar eller last ned vår gratis booklet for å finne ut mer og lære av vinnernes suksesser. Og ta gjerne kontakt med oss for å finne ut hvordan vi kan hjelpe deg videre med å lykkes.