Media over hele verden opplever dramatiske endringer. Leserne beveger seg fra papir til nett, annonseinntekter faller, få har lykkes med betalingsløsninger og tilbudet av kjappe og gratis nyheter innebærer hard konkurranse for publikasjoner og kanaler som vil produsere innhold av høy journalistisk kvalitet.
Denne situasjonen var utgangspunktet da forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet ønsket å undersøke sammenhengen mellom «sosial kapital» i en redaksjon og den journalistiske kvaliteten. Som en del av arbeidet har forskergruppen koblet sin egen «Kvalitetsundersøkelsen 2012» mot «Journalistundersøkelsen 2012», den siste utført av TNS Gallup på oppdrag fra Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening.
Godt utgangspunkt for diskusjon
- Sosial kapital handler om samarbeid og deling, forteller Harald Djupvik i TNS Gallup. Han er ansvarlig for gjennomføring og analyse knyttet til «Journalistundersøkelsen» - som gjennomføres annethvert år. Og der Kvalitetsundersøkelsen til AFI retter seg mot redaktørene og forholdene i redaksjonen, handler Journalistundesøkelsen om kvaliteten på redaksjonens produksjon, basert på egenrapportering og kriterier som blant annet bygger på Redaktørplakaten.
Harald Djupvik, TNS Gallup
- AFI-forskerne definerte tre faktorer som de knyttet til sosial kapital; samarbeid og samarbeidsevne, tillit og rettferdighet. De forsøkte deretter, ved å kjøre de to undersøkelsene mot hver andre, å finne ut om graden av sosial kapital påvirket kvalitet, kreativitet og produktivitet i redaksjonen.
- Resultatet er spennende og viser at sosial kapital i Kvalitetsundersøkelsen korrelerer 0,40 med journalistisk kvalitet i vår undersøkelse. Det er med andre ord grunn til å anta at det blir utfordrende å opprettholde den journalistiske kvaliteten når man kutter i redaksjonens ressurser og ansatte. Dermed er både vår undersøkelse og AFI sin rapport et spennende utgangspunkt for diskusjon mellom journalister, redaktører og eiere i norske mediebransje, sier Harald Djupvik i TNS Gallup.