- De mest aktive brukerne er under 40 år, forteller ansvarlig for rapporten, Salve Jortveit. – I denne gruppen konsumerer 90 prosent mobilt medieinnhold ukentlig. Det er et høyt tall, og forklarer blant annet hvorfor veksten ikke har vært like stor de siste kvartalene. Det er snart ikke flere å ta av, sier Jortveit.
Med god nettdekning og moderne telefoner, er det ikke overraskende at nordmenn og –kvinner tar med seg Internett-vanene fra PCen over på mobilen. At stadig flere kanaler, spesielt lokale og regionale mediehus, tilrettelegger for mobile plattformer, bidrar også til veksten.
- Det største vekstpotensialet finner vi i gruppen 60+. Der er det foreløpig ikke flere enn 30 prosent som besøker en innholdsleverandør via mobilen hver uke. Samtidig vet vi at denne gruppen er kjappe til å hente opp de andre, når de først beveger seg. Det så vi blant annet på Facebook, der 60 år + har tatt sterkt innpå de yngre, og er nå er en av de største brukergruppene. At de også har vært kjapt ute med DAB, kanskje litt fristet av NRK sin nye kanalstrategi og P1+ som bare er tilgjengelig i dette nettet, viser at de eldre ikke er så bakpå teknologisk som mange vil ha det til, så lenge det gjøres tydelig for dem hva som er nytten med teknologien.
- Hvis vi inkluderer brukertallene for yr.no, er det NRK Mobil, med 1.573.000 brukere som er den største, mobile kanalen. VG Mobil følger rett etter, med 1.233.000, med Dagbladet Mobil på en tredje plass med 906.000 ukentlige brukere.
«Mobilt medieinnhold, Q3, 2015», bygger på data fra Forbruker- og medieundersøkelsen. 45 000 respondenter intervjues årlig på telefonen, og undersøkelsen dekker de mobile sidene til alle de største, norske medieselskapene.
For mer informasjon, kontakt rådgiver i TNS Gallup, Salve Jortveit, mobil 997 26 469 eller epost salve.jortveit@tns-gallup.no.