- Mer sofistikert bruk av data i kombinasjon med kunstig intelligens vil gi oss en langt bedre forståelse av ROI/avkastning av markedsføring.
- Stemmegjenkjenning, smart-høyttalere og kunstig intelligens vil gi markedsførere nye muligheter for kreativ utfoldelse.
- Kina vil lede an i bruken av sosiale medier for merkevarebygging.
- «The internet of everything» vil gi markedsførerne muligheter til å skape helt nye typer merkevareopplevelser.
- Vi vil se mer av progressive kjønnsrolleframstillinger i reklame.
- Amazon vil utfordre Google og Facebook innen digital markedsføring.
- Online videoreklame vil i økende grad utnytte online-kanalenes muligheter og fortrinn.
- Den store TV-skjermen vil få et comeback.
- Kunstig intelligens vil gjøre automatisert markedsføring mer treffsikker og effektiv.
- Merkevarer vil øke bruken av mikro-influensere.
- Målgrupper for reklame vil i økende grad bli bygget på informasjon om holdninger og kontekst.
- Markedsførere vil utforske og forstå hvilken rolle «Augmented Reality» kan ha i merkevarbygging.
Media Predictions 2019
Kantar har tromlet sammen sine beste ressurser for å se inn i 2019-glasskula og forutsi de viktigste utviklingstrekkene innen medier og markedsføring. Her er de overordnede konklusjonene:
