“This certification of our Meaningful, Different and Salient framework by MASB reinforces the true power of brand. Progressive CEOs know that brand equity drives growth today and tomorrow, and our data drives insights into where brands can adopt an ‘always getting better’ mindset."
- Jane Ostler, EVP Solutions Marketing and Thought Leadership
Kantar sitt MDS-rammeverk som blant annet blir brukt i Kantars BrandZ studier, har blitt verifisert av Marketing Accountability Standards Board (MASB) som et rammeverk som leverer kommersielle resultater og identifiserer langsiktige mål for vekst i merkevareverdi.
Den kommersielle verdien av en sterk merkevare er helt tydelig. Selskaper som investerer i merkevarer, leverer bedre resultater for eiere og aksjonærene og er mer motstandsdyktige i krisetider. I tillegg overgår de jevnlig indekser som MSCI World Index og S&P 500 på lang sikt.
Denne klare koblingen mellom merkevarestyrke og avkastning kan ikke ignoreres. Likevel er det mindre enn en tredjedel av selskapene som bruker brand equity målinger på styrenivå.
Kantars Meaningful Different and Salient (MDS) rammeverk måler verdien av merkevaren basert på forbrukernes tilbøyelighet til å velge et merke/produkt og denne tilbøyelighetens innvirkning på penetrasjon og markedsandel, betalingsvillighet og fremtidig vekstpotensial. MDS rammeverket ligger til grunn når vi i Kantar bistår våre kunder med å forme og utvikle merkevarer.
Rammeverket er nå fullt sertifisert av MASB, en uavhengig organisasjon som vurderer og sertifiserer markedsanalyser.
Sertifiseringen fra MASB innebærer at MDS-rammeverket er grundig evaluert og funnet å oppfylle høye standarder for nøyaktighet og relevans i måling av merkevareverdi.
MASB’s Marketing Metric Accountability Protocol er en formell, bransjegodkjent prosess som kobler markedsføringsaktiviteter og målinger til finansiell ytelse. Dette gir en ekstra trygghet for markedsførere som bruker rammeverket til å forme og måle merkevarers fremtidige vekst.
MDS-rammeverket består av syv parametere:
- Meaningfull (Meningsfull) – Merket møter forbrukernes behov og de føler en tydelig og emosjonell tilknytning til det.
- Different (Annerledes) – Merket oppfattes som det leverer noe som andre ikke gjør, og er en leder/trendsetter i sin kategori.
- Salience (Mentalt tilgjengelig) – Merket dukker opp raskt og enkelt i en kjøps- eller brukssituasjon
- Demand power – Etterspørselstyrke etter merket
- Pricing power – Prisstyrken til merket
- Activation power – Merket evne til å aktivere
- Future power – Merkets vekstpotensiale
Disse parameterne kvantifiserer forbrukernes tilbøyelighet til å foretrekke eller velge en merkevare. De kan også brukes til å forklare hvordan merkeeiere kan rettferdiggjøre prisøkning, øke penetrasjonen, øke volum samt å øke sannsynligheten for inntektsvekst.
7 hovedparametre for å måle finansiell suksess
MASB panelet var spesielt imponert over kvaliteten på vårt valideringsarbeid og koblingen mot Blueprint for Brand Growth, Kantars rammeverk for merkevarevekst.
“The updated framework incorporates metrics like Demand Power, Pricing Power, Activation Power, and Future Power which extend the framework’s utility beyond the original dimensions of Power, Premium, and Potential. The links from these to market share, price premiums, penetration, revenue growth, financial brand value, and stock price were all demonstrated.”
- Frank Findley, administrerende direktør i MASB
Vil du vite mer om Blueprint for Brand Growth, så kan du laste den her, eller ta kontakt med Jonas Bjerkelund.