Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Kraftnæringens omdømme fortsetter å styrke seg

Den positive utviklingen gjennom første halvår fortsetter inn i tredje tertial. Kraftbransjens omdømmeskår løfter seg med ett poeng og ligger nå på 43. Det er den høyeste noteringen sidene q3/21.

Kantar sine målinger har gjennom mange år vist at forbrukerne stiller seg langt mer positive til vannkraft enn til olje som energikilde. Allikevel er kraftbransjens omdømme (43 poeng) betydelig svakere enn oljenæringens omdømme (58 poeng). Dette kan tyde på at energikilden i seg selv er mindre utslagsgivende for forbrukernes inntrykk. Kanskje er det slik at oljenæringen oppfattes som kilde til velstand, mens kraftbransjen oppleves som en tyngende post på husholdningsbudsjettet.

Det er særlig to forhold som holder kraftbransjens omdømme nede: Forbrukernes holdning til prispolitikken i bransjen og hvilken tillit de har til nettvirksomheten. Mye taler for at liten tillit til nettvirksomheten kan bli en utfordring for bransjens omdømme framover. Det er ventet betydelig økning i nettleien i årene fram mot 2030, to av kablene mellom Norge og Danmark er modne for utskiftning, og mange nettkunder er negative til den nye nettleiemodellen. Kundene er heller ikke like fornøyde med nettselskapet som de er med strømleverandøren sin. Tilliten til nettvirksomheten ligger lavt (35 poeng), og denne delen av bransjen har dermed lite omdømmereserver å trekke på i krisetider.

Den nye nettleiemodellen har vært i drift siden 2022, og mye tyder på at den tjener sin hensikt. 47% av forbrukerne sier de har blitt mer bevisst på når de bruker strøm. Omleggingen har allikevel ikke hatt så stor effekt på forbruksmønsteret som mange ventet. Da ordningen trådte i kraft svarte 73% at den nye nettleieberegningen ville gjøre dem mer bevisst på hvordan de brukte strøm. Det er også verdt å legge merke til at stadig færre mener modellen påvirker deres adferdsmønster. Andelen som mener modellen har gjort dem mer bevisst reduseres fra 53% til 47% det siste året.

Interessen for å bytte strømleverandør fortsetter å falle. 11% av husstandene sier de har byttet leverandør det siste året. Det er den laveste andelen siden utgangen av 2013. Vibb, Tibber og Fjordkraft utpeker seg som de mest attraktive selskapene blant bytterne.

Etter overføringen av NorgesEnergi-kundene til Fortum, er Fjordkraft og Fortum nå landets største strømleverandører med nesten 30% av kundene i husholdningsmarkedet. Deretter følger Å Strøm, Tibber og Vibb, som sammen har omlag 25% av markedet. Av disse er det Vibb som viser størst vekst det siste året.

 

Kantar 13. desember 2024