Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Kraftnæringen med sterkest omdømme

For første gang kan vi fastslå at kraftnæringen har et sterkere omdømme enn bankene, forsikringsselskapene, mobiltelefonioperatørene og bredbåndstilbyderne.

Mens kraftnæringen holder stand, svekker de øvrige næringene sitt omdømme i forhold til 2015. Kraftnæringen har nå det sterkeste omdømmet (60 poeng) av de fem næringene som måles. Lavest ligger mobiltelefonioperatørene (49 poeng), men det er kun marginal forskjell mellom disse og bredbåndstilbyderne (50 poeng). Forsikringsselskapene (54 poeng) og bankene (55 poeng) vurderes også temmelig likt. En lang periode med lave strømpriser, lite (negativ) eksponering av kraftnæringen i media, og en sterkere kundeorientering blant strømleverandørene, har gitt mer fornøyde kunder. Dette er viktige årsaker til at kraftnæringens omdømme ligger høyt og stabilt i forhold til de øvrige næringene.

16% har byttet strømleverandør det siste året

Andelen strømkunder som bytter strømleverandør er høy sett i forhold til de lave strømprisene. Tidligere år har det vært en klar sammenheng mellom bytteaktivitet, høye strømpriser og prisforskjeller i markedet. Dette synes å være i endring. Mer aktive tilbydere i markedet og lanseringen av strømportalen strompriser.no kan ha bidratt til å stimulere bytteaktiviteten.

Mer enn seks av 10 strømkunder sier seg ganske eller svært interessert i strømpriser

Prisinteressen synes å være uberørt av nivået på prisen kundene betaler. De fleste sjekker prisen når de motter strømregningen, hvilket tyder på at hyppig avregning stimulerer prisorienteringen blant forbrukerne. Majoriteten av strømkunder får månedlig avregning, noe som er i samsvar med hva de fleste ønsker seg. Om lag seks av 10 strømkunder mottar i dag samlet faktura for kraft og nett, men flere av strømkundene hadde ønsket det slik. Samfakturering er et sterkt og vedvarende ønske. Det er ikke mer enn 12% av strømkundene som sier at de ville ha valgt separate fakturaer dersom de fikk tilbud om det. Det er imidlertid liten betalingsvillighet for samlet faktura. 59% av de som mottar to fakturaer er ikke interessert i å betale noe som helst for fellesfaktura.