Den negative tendensen vi så i forrige kvartal på mange av områdene næringen måles på, er foreløpig stoppet. Flere av områdene får et lite løft, og er tilbake på gamle toppnoteringer, mens de øvrige ligger stabilt i forhold til februar i år. Størst er framgangen i tillit til prispolitikken i næringen. En lang periode med lave strømpriser er antagelig en viktig forklaring.
Flere bytter strømleverandør
Andelen strømkunder som nylig (siste 12 måneder) har byttet strømleverandør fortsetter å øke, og ligger nå på 17%. Vi må tilbake til første kvartal 2004 for å finne en høyere andel (18%). Bytteaktiviteten er overraskende høy sett i forhold til nivået på strømprisene. Tidligere år har det vært en klar sammenheng mellom bytteaktivitet og prisforskjeller i markedet. Det synes nå å være andre forhold som utløser bytteaktivitet, som for eksempel mer aktive tilbydere i markedet.
Styrket omdømme for strømleverandørene
Som ventet er det et løft i strømleverandørenes omdømmeskår, fra 55 poeng i 2015 til 57 poeng i årets måling. Nivået på skåren forteller at strømleverandørene begynner å få et mer robust omdømme, og står nå sterkere i møte med eventuell omdømmekrise. Det er imidlertid fortsatt litt igjen før strømleverandørene kan si at de har tilstrekkelig omdømmereserver til å stå imot uønskede episoder.
Pålitelighet, dyktige medarbeidere, konkurransedyktighet, god arbeidsplass og troverdig fremferd i media, er strømleverandørenes sterkeste profiler.
Selskapenes innsats for å løse klimaproblemene er det få av kundene som vurderer særlig høyt, og relativt få oppfatter egen strømleverandør som innovativ og framtidsrettet. Det er store variasjoner i hvordan strømkundene vurderer egen leverandør, avhengig av om selskapet har en sterk lokal forankring eller om det har en mer nasjonal profil.
TNS Gallup, 27. mai 2016