Januar var en kald måned over store deler av landet. Mange har antagelig hatt et høyere strømforbruk, i tillegg til at strømprisen var noe høyere i januar enn det vi har vært vant med den siste perioden. Prisen kundene betaler er fortsatt den viktigste driveren for hvordan strømkundene oppfatter kraftnæringen. Litt høyere strømregning for mange i januar, kan være årsak til at omdømmeskåren svekkes. Det ene trekker ofte det andre med seg. Det er dermed tilbakegang også på alle de øvrige områdene vi måler kraftnæringen på. Størst er tilbakegangen på tillit til prispolitikken som går tilbake med tre poeng.
16% har byttet strømleverandør
Flere bytter strømleverandør. Fjordkraft, NorgesEnergi og Hafslund er fortsatt de mest attraktive selskapene blant bytterne. Fjordkraft markerer seg sterkere enn tidligere, samtidig som NorgesEnergi ikke fremstår som like aktuell blant bytterene som vi har sett tidligere.
Den lokale strømleverandør står sterkt i det norske markedet. Det er ingen av de vi intervjuer som sier de ville ha valgt en utenlandsk strømleverandør etablert i Norge med utenlandske eiere. 33% ville ha valgt en nasjonal leverandør uten geografisk tilknytning, mens over 60% ville ha foretrukket den lokale strømleverandøren dersom de måtte gjøre et valg i dag.
AMS - økende kjennskap og flere har fått nye målere
Tre av fire strømkunder er kjent med at det skal installeres nye målere i løpet av de neste årene. Kjennskapen øker markant det siste året, samtidig som flere rapporterer at de har fått den nye teknologien installert. 19% av husstandene opplyser at de nå har fått de nye automatiske målerne. Resultatene er i overensstemmelse med at mange av landets nettselskap har startet utrullingen.
Nesten 20% av strømkundene mener måleravlesningen blir mer korrekt med den nye teknologien. Tilliten til de nye målerne er høy, og gruppen skeptikere blir stadig mindre. Andelen som ser sikkerhetsmessige betenkeligheter ved AMS reduseres fra 29% i 2015 til 23% i årets måling. Det flest (24%) er bekymret for er at de mister kontroll over avlesningen. Ytterst få (7%) svarer at de ikke stoler på nettselskapets håndtering av data, eller at det kan oppstå tekniske feil (3%).