Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Nok en toppnotering i kraftnæringens omdømme

Enda en gang kan vi melde at strømkundenes inntrykk av kraftnæringen forsterker seg. Omdømmeskåren får et nytt løft og ligger nå på 62 poeng. Dette er den høyeste skåren vi har notert i Energibarometeret i den tiden vi har målt kraftnæringens omdømme.

Bransjen er godt hjulpet av de rekordlave strømprisene, men det er også framgang på stort sett alle områder vi måler kraftbransjen på. Det settes nye toppnoteringer i tillit til prispolitikken, og strømkundene stoler mer på informasjonen som kommer fra næringen. Bransjen oppfattes som mer innovativ og nytenkende, og tilliten til næringens pålitelighet med hensyn til sikre leveranser øker. Inntrykket av serviceinnstillingen i næringen får også en ny toppnotering, og det samme gjelder strømkundenes tilfredshet med egen leverandør. Det er kun tilliten til nettvirksomheten som ligger stabilt i forhold til tredje kvartal.

13% har byttet strømleverandør

Andelen som bytter strømleverandør avtar, og er i samsvar med hva NVE rapporterer. NorgesEnergi, Hafslund og Fjordkraft markerer seg fortsatt som de mest attraktive selskapene blant bytterne. Alle tre synes å få flere nye kunder enn de mister, mens de mindre, lokale selskapene har et nettotap av kunder. Dette tyder på at kundene hos de lokale selskapene den siste perioden har orientert seg mot de større selskapene.

Kunderelasjonen styrkes

Relasjonsstyrken fortsetter å øke. Det blir stadig sterkere mentale bånd mellom strømkundene og deres kraftselskap. Fra 2005 har relasjonsskåren økt med hele 15 poeng og ligger nå på 57. Den viktigste årsaken til at relasjonsskåren øker er at kundene ser tydeligere hvilke fordeler de har ved å være kunde hos egen strømleverandør fremfor hos andre. Differensiering er allikevel fortsatt det svakeste punktet i kunderelasjonen. Selv om utviklingen går i positiv retning er det ennå mange strømkunder som har vanskelig for å peke på hvilke fordeler de har ved å være kunde hos egen strømleverandør fremfor hos andre.

Strømbrudd koster nettselskapene dyrt

Strømkundene er i utgangspunktet meget godt fornøyde med nettselskapet sitt med hensyn til sikre og stabile strømleveranser. I tillegg ser vi at tilfredsheten øker i løpet av den siste perioden. Om lag halvparten av husstandene forteller at de har hatt strømbrudd til sin bolig i løpet av det siste året. Hvis kundene utsettes for avbrudd får dette tydelig negativ effekt på deres tilfredshet. Hvis de i tillegg ikke får den informasjonen de mener at de trenger under brudd koster dette nettselskapet dyrt i tapt kundetilfredshet. Mest dramatisk for kundenes tilfredshet er hvis kundene opplever problemer som følge av brudd. Resultatene viser at nettselskapene har mye å vinne på å unngå brudd, og hvis det skjer, bør de ha gode informasjonsrutiner slik at kundene får den informasjonen de mener de har krav på under brudd.