Fortsatt lave strømpriser og lite negativ omtale av bransjen i media er viktige forklaringer på den positive utviklingen det siste året, men strømkundene får også stadig et bedre inntrykk av bransjen på de øvrige områdene vi måler. Tilliten til kraftnæringen som pålitelig leverandør av kraft ligger meget høyt, og tilfredshet med egen strømleverandør har aldri vært høyere.
Dette er viktige årsaker til at strømleverandørenes omdømme også styrker seg. Det er framgang på nær sagt alle omdømmedrivere, og størst er framgangen i oppfatningen av egen strømleverandør som hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet, klimaløser og troverdig framferd i media. Inntrykket av strømleverandørenes bidrag til å løse klimaproblemene ligger fortsatt lavt, og er selskapenes svakeste profil.
Det viktigste strømleverandørene kan gjøre for å styrke sin anseelse er å fremstå med tydelig og godt lederskap. De fleste kunder gir strømleverandøren sin en moderat tilbakemelding på dette punktet, samtidig som analysen viser at inntrykk av godt lederskap bidrar til et styrket omdømme. I tillegg er det viktig at strømleverandørene har kompetente medarbeidere som setter kunden i fokus og holder det som loves. Det er viktig at selskapenes representanter fremstår på en sympatisk måte overfor publikum, og viser troverdig fremferd i media. Sist, men ikke minst; det forventes at strømleverandørene er konkurransedyktig på pris. Det er viktig at selskapene gir kundene trygghet om at de betaler en riktig pris.