Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Ny toppnotering i kraftbransjens omdømmeskår!

Majoriteten av strømkundene har nå et positivt fremfor et negativt inntrykk av norsk kraftnæring. Gjennom mange år har situasjonen vært omvendt, men dette endret seg for et år siden.

Omdømmeskåren får et løft på to poeng fra mai og ligger nå på 56 poeng. Forbrukerne har i dag et bedre inntrykk av kraftbransjen enn av forsikringsselskapene, bredbåndsleverandørene og telekomselskapene. Av de bransjene vi sammenligner med er det bare banknæringen som oppnår en høyere omdømmeskår (58 poeng) enn kraftbransjen.

Lave kraftpriser, lite negativ eksponering av bransjen i media og en lang sommer med lite fokus på strømpriser er trolig viktige forklaringer på den positive utviklingen, men dette alene forklarer ikke alt; Strømkundene uttrykker også en høyere grad av tilfredshet med egen kraftleverandør, de oppfatter at serviceinnstillingen i næringen øker, de stoler mer på informasjonen de mottar, og tilliten til bransjen som en pålitelig leverandør av kraft øker. Dette viser at de enkelte kraftselskapene har prioritert ressursene riktig i forhold til kundene sine. Nå ser vi resultater av mange års målrettet, langsiktig og godt arbeid både på selskaps- og bransjenivå.

Tilliten til nettvirksomheten viser også utvikling i positiv retning, men det er fortsatt slik at det er her bransjen har mest å hente dersom man ønsker å styrke omdømmet ytterligere. Fra de oppdragsbaserte undersøkelsene vi gjennomfører for energiselskapene har vi grunn til å tro at dette handler om nettleien. Klarer næringen å oppnå en bedre forståelse hos kundene for nivået på nettleien og hva den brukes til vil dette virke positivt på inntrykket forbrukerne har av næringen generelt sett.

TNS Gallup 1. oktober 2013