Lave kraftpriser og lite negativ eksponering av bransjen det siste året er trolig viktige forklaringer på at omdømmet ligger stabilt. De øvrige områdene bransjen måles på ligger også forholdsvis stabilt. Unntaket er tilfredshet med eget kraftselskap som svekkes med tre poeng. Vi finner ingen direkte forklaring på hvorfor tilfredsheten svekkes.
Konkurranseutsatt virksomhet
Oppmerksomheten til landets kraftselskap ligger nokså stabilt. Unntaket er Fjordkraft som øker sin uhjulpne kjennskap med fire prosent, Fjordkraft rykker dermed opp som landet nest best kjente kraftleverandør etter Hafslund og foran NorgesEnergi.Mobiliteten i markedet øker. 14% av landets strømkunder opplyser at de har byttet kraftselskap i løpet av det siste året. Vi må 10 år tilbake for å finne en tilsvarende høy andel. NorgesEnergi fremstår mer attraktiv for de som bytter leverandør enn på lenge. 33% av de som nylig har byttet selskap er nå kunde hos NorgesEnergi.
Inntrykk av eget kraftselskap
Best inntrykk har kundene av eget selskaps pålitelighet. Selv om mange av forbrukerne har mistillit til bransjens prispolitikk har de stor tillit til bransjens leveringsdyktighet og at eget selskap holder hva det lover.
Selskapene skårer også bra på dyktige medarbeidere og som god arbeidsplass. Det er ingen tvil om at energiselskapene har et godt rykte som arbeidsgiver med kompetente medarbeidere.
Bidrag til å løse klimautfordringene er det området hvor kraftselskapene skårer dårligst. Slik har det vært gjennom flere år og ulike målinger og viser at det er vanskelig å knytte kraftnæringen til klimasaken.
TNS Gallup 19. mai 2014