Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Ny toppnotering for kraftbransjens omdømme!

Kraftbransjens omdømme styrker seg. Ved utgangen av 2014 ligger omdømmeskåren på 57 av 100 mulige poeng. Det er den høyeste noteringen vi har gjort i Energibarometeret siden måling av bransjens omdømme startet i 2002.

Stabilt lave kraftpriser, månedlig fakturering med bortfall av sjokkregninger, normalt kraftforbruk, lite eksponering av bransjen i media, samt godt arbeid på selskap- og bransjenivå er viktige forklaringer på et styrket omdømme.

Prisen kundene betaler er fortsatt den viktigste driveren for kraftbransjens omdømme, men pris er ikke like avgjørende som tidligere år – antagelig fordi forbrukerne oppfatter kraftprisen som akseptabel og fordi det er mindre fokus på strømpriser generelt sett.

I stedet finner vi at forbrukernes holdning til nettvirksomheten blir viktigere for hvordan de oppfatter kraftbransjen. Nettleien står sentralt i dette bildet og forteller oss at det er her bransjen antagelig vil møte de største omdømmemessige utfordringene i årene framover. Utbedring og forsterkning i strømnettet vil gi en høyere nettleie for forbrukerne. Har bransjen mål om å sikre omdømmekapital må omdømmearbeidet rettes mot nettvirksomheten.

Paradoksalt nok har kundene meget høy tillit til bransjen som pålitelig leverandør av kraft, og kundene er meget godt fornøyde med eget nettselskaps leveringssikkerhet. Selv om halvparten av landets strømkunder har opplevd strømbrudd til sin bolig i løpet av det siste året, synes dette ikke å svekke tilliten til bransjens pålitelighet. Det er når kundene ikke får den informasjonen de trenger under bruddet eller hvis bruddet medfører problemer at forbrukerne endrer holdning til bransjen. Det er derfor svært viktig for nettselskapene å ha gode informasjonsrutiner ved brudd, bringe strømmen raskt tilbake og sørge for at bruddene får minst mulig negative konsekvenser for forbrukerne. På den måten kan nettvirksomheten bidra til å styrke bransjens omdømme og opprettholde en god relasjon til kundene.

TNS Gallup 2. januar 2015