Omdømmedrivere
Forbrukerne er fortsatt skeptiske til prisen de betaler, nettleie så vel som kraftprisen, men mistroen de har hatt til nettvirksomheten er betydelig dempet. Målrettet og god informasjon til kundene om hvem som setter rammer for nettleien og hva den brukes til, i tillegg til at mange nettkunder er lovet en lavere nettleie i 2014, kan være med på å forklare den positive utviklingen. Månedlig fakturering, som mange av kraftselskapene nå praktiserer, er trolig blant de mest effektive omdømmetiltakene som har vært gjort. Bortfall av «sjokkregninger», dels på grunn av lave kraftpriser og dels på grunn av hyppigere avregninger, er viktige forklaringsvariabler for en stabil omdømmeskår på relativt bra nivå.
Mulighetsrommet?
Til tross for mange nyvinninger innen bransjen er det allikevel få av strømkundene som oppfatter bransjen som innovativ og nytenkende. Dette kan tyde på at mange av strømkundene ikke tenker så mye over at det er på grunn av det lokale nettselskapet at de kan kople seg til høyhastighets Internett, at de om kort tid vil få automatisk måleravlesning, og at vi i økende grad forsynes med kraft fra ny fornybar energiproduksjon. Her har næringen antagelig et mulighetsrom for å styrke sitt omdømme. Ved å opplyse kundene og peke på de samfunnsmessige verdier næringen tilfører forbrukerne i hverdagen vil man kunne endre oppfatningen av bransjen som litt satt og tilbakelent i forhold til forbrukerne.
TNS Gallup, 13. januar 2014