Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Vi har kåret de mest effektive og kreative reklamene i verden og Norden

I Kantar Creative Effectiveness Awards feirer vi de mest kreative og effektive reklamene. Vi kårer årlig de beste reklamene på tvers av TV, digital og print/utendørs. Det som er unikt med denne kåringen er at det er den viktigste målgruppen, forbrukerne selv, som utgjør juryen. Her avslører vi vinnerne fra årets kåring. Nytt av året er at vi også har kåret topp 5 reklamer fra de nordiske landene, og vi har identifisert fem relevante trender innenfor reklame og kreativitet.

Kantar gjennomfører hvert år over 13 000 evalueringer av reklamer verden over. Reklamene som er med i kåringen har blitt evaluert gjennom vårt validerte verktøy for pre-testing, Link, som er bevist til å kunne predikere gjennomslagskraft, salgs- og merkevareeffekter.  

Reklamene utpeker seg ved at de har svært tydelige koblinger til merkevarene, er sannsynlige til å drive salg på kort sikt og styrke merkevaren på lang sikt.  

Se alle de globale topp 5-reklamene nederst i saken. 

Global vinner: digital/sosiale medier 

Still fra Cadbury reklame

Cadbury Dairy Milk ble årets globale vinner i kategorien for digital og sosiale medier med reklamen «Garage». Reklamen skaper en følelsesmessig respons hos de som ser den, og viser at det å trigge emosjoner kan være effektivt også på digitale kanaler, en tydelig trend blant reklamene vi testet i fjor. Historiefortelling er et eksempel på en god måte å vekke følelser på. Se reklamen her 

Global vinner: TV 

Still fra KFCreklame

Årets vinner i TV-kategorien var KFC med reklamen «KFC Héritage». Reklamen viser hvor sterkt virkemiddel musikk kan være. Her er musikken godt koblet til budskapet samtidig som den hjelper til med å få reklamen til å bli lagt merke til og til å skape engasjement. Den spiller også på trender innenfor reklame som «virkelighetsflukt» og nostalgi. Se reklamen her. 

Global vinner: print/utendørs 

Starbucks reklame

Vinneren i kategorien print/utendørs var Starbucks Chilled Coffees utendørsreklame. Reklamen utstråler positivitet gjennom sterke farger og grafiske elementer, har en helt tydelig kobling til merkevaren og er godt integrert med uttak i digitale kanaler, som også har prestert veldig godt. 

Norske vinnere 

I Norge hadde vi noen veldig sterke reklamer på topp 5.

Stillbilde Norwegian reklame

Årets vinner i Norge ble Norwegian med sin jubileumsreklame for TV. Filmen forteller en gripende historie om strutsens drøm om å fly, samtidig som den har en veldig sterk kobling til merket, som får lov til å innta rollen som «helten» i reklamen – som den som kan gjøre drømmer til virkelighet. Den velkjente musikken som brukes i filmen er i stor grad med på å understøtte både historien og budskapene.  Se reklamen her. 

Også Nora syltetøy med TV-reklamen «Så godt som hjemmelaget» kom blant topp 5 i Norge. Reklamen vekker gode minner og skaper nostalgiske følelser gjennom en koselig og morsom historie som får frem budskapet på en god måte. Se reklamen her. 

 

Merke 

Reklame 

Kanal 

Byrå 

Norwegian Airlines 

20 year anniversary ad 2022 

TV 

TRY 

Nora 

Så godt som hjemmelaget 

TV 

Anorak 

Twinings Superblends 

30s Calm and Energise 

TV 

So Bang 

Freia 

Equity 1 Package 

TV 

SMFB DINAMO 

Grandiosa 

Vi snakker ekte kjærlighet 

TV 

TRY 

 

Danske vinnere 

Stillbilde Cocio reklame

I Danmark var det Cocio med digitalreklamen «Cocio Hot, The Blizzard» som vant. Reklamen har gått i digitale kanaler, og i løpet av 20 sekunder forteller den en «varm» historie helt uten å bruke ord, men med mye humor. Den får frem smilet og viser at merket og produktet er helten og løsningen på problemet. Se reklamen her. 

Stillbilde Lurpak reklame

Lurpak og reklamen «Bake up wonders» er et annet godt eksempel på effektiv reklame i digitale kanaler. Reklamen er kun 10 sekunder lang, og bruker denne tiden effektivt til å vise frem alle underverkene du kan skape på kjøkkenet med Lurpak. Et godt eksempel på reklametrenden om å gjøre livet enklere. Se reklamen her. 

 

Merke 

Reklame 

Kanal 

Byrå 

Cocio 

Cocio Hot, The Blizzard 

Digital 

The Barn 

Faxe Kondi 

Der er gået sport i alle 

TV 

Bates VMLY&R 

Tryg, Tryghedsgruppen, TrygFonden 

Kystlivredning 

TV 

Robert/Boisen & Like-Minded 

McDonald’s 

Mere på menuen 

TV 

Nord DDB CPH 

Lurpak 

Bake up wonders 

Digital 

The Barn 

 

Svenske vinnere 

Stillbilde Nespresso reklame

I Sverige vant Nespresso med TV-reklamen «Accessibility». På en forfriskende kort, klar og tydelig måte får den frem budskapet om hvor enkelt det er å unngå å gå tom for kaffekapsler når man kan bestille dem via appen. Se reklamen her 

 

Merke 

Reklame 

Kanal 

Byrå 

Nespresso 

Accessibility 15 sec Sweden 

TV 

Hogarth 

KESO 

KESO Fruit & Berries 

TV 

Hummingbird 

Bosch 

Sustainability 

TV 

Jung von Matt 

BONG TOUCH of TASTE 

BONG TOUCH of TASTE 

TV 

Garbergs 

TREO 

Discover TREO 

TV 

MEDIC 

 

5 trender innenfor kreativitet og reklame 

La oss se nærmere på trendene vi har observert fra de mest kreative og effektive annonsene i 2022, og hva vi kan lære av dem. Du kan lære enda mer om disse trendene i vår booklet og i opptak av webinar 

1 – Virkelighetsflukt 

Utfordringene i verden de siste årene ser ut til å ha ført til en «fantasieksplosjon» hvor man søker etter andre virkeligheter og en følelse av kunne «flykte» fra virkeligheten. Noen reklamer gjør dette ved å spille på nostalgi og vekke gode minner, mens andre «flyr inn» i fremtidens verden. Et eksempel på virkelighetsflukt er reklamen «The Infinite Parade» fra Disneyland Paris (BETC), som skaper et oppslukende narrativ hvor både karakterene i reklamen og seeren blir dratt gjennom Disneylands ulike «multiverses». Også Twinings inviterer oss inn i en fantasiverden i reklamen «Tealand». 

2 – Berør sjelen 

Emosjoner spiller en viktig rolle for å gjøre reklamer minneverdige og følelser skaper sterke inntrykk. Mange av vinnerreklamene bruker emosjonell historiefortelling som virkemiddel. Musikk er et annet effektivt virkemiddel for å skape en følelsesmessig tilknytning. KFC Héritage, årets globale vinner i TV-kategorien, er et godt eksempel på dette.  

3 – Gjør livet enkelt 

Når verden kan virke mer komplisert for hver dag som går, er det forfriskende å se at noen av våre topprangerte reklamer går «back to basics» og baserer seg på tydelige, enkle og direkte budskap. Et eksempel på dette er Facebook-reklamen «The Cook Makes Christmas» fra Lurpak (Accenture & TAG). På veldig kort tid og godt tilpasset den digitale konteksten, klarer reklamen å formidle den følelsesmessige og nostalgiske julestemningen med merkevaren som helten i historiefortellingen. 

4 – En bedre verden 

Blant vinnerne ser vi også reklamer som jobber mot å skape en bedre verden for alle. Vi har sett flere reklamer som fremmer inkludering og mangfold, og påtar seg sosialt og miljømessig ansvar med sterk følelse av positivitet. Reklamen «When I grow up» fra Amazon Web Services skildrer en eldre karakter som er livlig og bruker moderne teknologi. Vår Link-database viser at denne gruppen er svært underrepresentert i reklame – bare 5 % av reklamene viser personer over 65 år. 

5 – Få folk til å smile 

Vi ser endelig at trenden med synkende bruk av humor i reklame har snudd, og har noen gode eksempler på dette blant årets vinnere. Humor hjelper folk å glemme problemene sine og kan være en verdsatt distraksjon, selv om budskapet også kan være alvorlig. Et eksempel på dette er reklamen «When you drive never drink (Riding is still driving)» fra Heineken som ber oss om å være forsiktige på en humoristisk måte. 

Ønsker du å vite mer? 

Du kan se webinaret Kantar Creative Effectiveness Awards 2023 i opptak her. Du kan også laste ned booklet med utfyllende beskrivelser av de fem relevante trendene. 

Med erfaring fra over 250 000 reklametester lærer vi i Kantar stadig mer om hva som skal til for å gjøre reklamer mest mulig effektive. Ta kontakt om du ønsker å vite mer om hvordan Kantar kan hjelpe deg med å utvikle mer effektiv kommunikasjon. 

Globale vinnere 

Digitalreklamer 

 

Merke

Land

Reklame

Byrå

1

Cadbury Dairy Milk

Canada

Garage 30s Digital

VCCP

2

Twinings

Chile

Tealand – YouTube

Saatchi & Saatchi Italy / adapted by Raya Chile

3

Heineken

Nederland

When you drive never drink (Riding is still driving)

PUBLICIS ITALY/LePub

4

Beko

Tyrkia

Beko 100 Kadin Bayi

Rafineri

5

Welspun

India                               

Welspun QuikDry Towel Ad

Ogilvy

TV-reklamer 

 

Merke 

Land 

Reklame 

Byrå 

1 

KFC Héritage 

Frankrike 

KFC Héritage 

Havas Paris 

2 

Tennent’s Lager 

Storbritannia 

Tennent’s Lager – It’s a Wonderful Pint (60’) 

Studio Something 

3 

Bosch 

Spania 

Live sustainable #LikeABosch 

Jung von Matt / Pingüino Torreblanca 

4 

L.L.Bean 

USA 

Dear L.L.Bean 

L.L.Bean Internal Agency & Production / Conductor 

5 

Amazon Web Services 

Tyskland 

When I grow up 

Joint London 

 

Print-/utendørsreklamer 

 

Merke 

Land 

Reklame 

Byrå 

1 

Starbucks Chilled Coffee 

Storbritannia 

Starbucks chilled coffee – OOH  

Landor & Fitch 

2 

The North Face 

Storbritannia 

It’s more than a Jacket – Summit Series  

The North Face Creative Team 

3 

Occhio 

Tyskland 

Largo 

Martin et Karczinski 

4 

CINÉPOLIS 

Mexico 

SURE IS A GREAT PLAN – CAMP VERSION 

TERÁN TBWA 

5 

Prime Video 

Italia 

Hotel Transylvania 4 – Monster Mania Key Art 

BLT