Kantar gjennomfører hvert år over 13 000 evalueringer av reklamer verden over. Reklamene som er med i kåringen har blitt evaluert gjennom vårt validerte verktøy for pre-testing, Link, som er bevist til å kunne predikere gjennomslagskraft, salgs- og merkevareeffekter.
Reklamene utpeker seg ved at de har svært tydelige koblinger til merkevarene, er sannsynlige til å drive salg på kort sikt og styrke merkevaren på lang sikt.
Se alle de globale topp 5-reklamene nederst i saken.
Global vinner: digital/sosiale medier
Cadbury Dairy Milk ble årets globale vinner i kategorien for digital og sosiale medier med reklamen «Garage». Reklamen skaper en følelsesmessig respons hos de som ser den, og viser at det å trigge emosjoner kan være effektivt også på digitale kanaler, en tydelig trend blant reklamene vi testet i fjor. Historiefortelling er et eksempel på en god måte å vekke følelser på. Se reklamen her.
Global vinner: TV
Årets vinner i TV-kategorien var KFC med reklamen «KFC Héritage». Reklamen viser hvor sterkt virkemiddel musikk kan være. Her er musikken godt koblet til budskapet samtidig som den hjelper til med å få reklamen til å bli lagt merke til og til å skape engasjement. Den spiller også på trender innenfor reklame som «virkelighetsflukt» og nostalgi. Se reklamen her.
Global vinner: print/utendørs
Vinneren i kategorien print/utendørs var Starbucks Chilled Coffees utendørsreklame. Reklamen utstråler positivitet gjennom sterke farger og grafiske elementer, har en helt tydelig kobling til merkevaren og er godt integrert med uttak i digitale kanaler, som også har prestert veldig godt.
Norske vinnere
I Norge hadde vi noen veldig sterke reklamer på topp 5.
Årets vinner i Norge ble Norwegian med sin jubileumsreklame for TV. Filmen forteller en gripende historie om strutsens drøm om å fly, samtidig som den har en veldig sterk kobling til merket, som får lov til å innta rollen som «helten» i reklamen – som den som kan gjøre drømmer til virkelighet. Den velkjente musikken som brukes i filmen er i stor grad med på å understøtte både historien og budskapene. Se reklamen her.
Også Nora syltetøy med TV-reklamen «Så godt som hjemmelaget» kom blant topp 5 i Norge. Reklamen vekker gode minner og skaper nostalgiske følelser gjennom en koselig og morsom historie som får frem budskapet på en god måte. Se reklamen her.
Merke |
Reklame |
Kanal |
Byrå |
Norwegian Airlines |
TV |
TRY |
|
Nora |
TV |
Anorak |
|
Twinings Superblends |
TV |
So Bang |
|
Freia |
TV |
SMFB DINAMO |
|
Grandiosa |
TV |
TRY |
Danske vinnere
I Danmark var det Cocio med digitalreklamen «Cocio Hot, The Blizzard» som vant. Reklamen har gått i digitale kanaler, og i løpet av 20 sekunder forteller den en «varm» historie helt uten å bruke ord, men med mye humor. Den får frem smilet og viser at merket og produktet er helten og løsningen på problemet. Se reklamen her.
Lurpak og reklamen «Bake up wonders» er et annet godt eksempel på effektiv reklame i digitale kanaler. Reklamen er kun 10 sekunder lang, og bruker denne tiden effektivt til å vise frem alle underverkene du kan skape på kjøkkenet med Lurpak. Et godt eksempel på reklametrenden om å gjøre livet enklere. Se reklamen her.
Merke |
Reklame |
Kanal |
Byrå |
Cocio |
Digital |
The Barn |
|
Faxe Kondi |
TV |
Bates VMLY&R |
|
Tryg, Tryghedsgruppen, TrygFonden |
TV |
Robert/Boisen & Like-Minded |
|
McDonald’s |
TV |
Nord DDB CPH |
|
Lurpak |
Digital |
The Barn |
Svenske vinnere
I Sverige vant Nespresso med TV-reklamen «Accessibility». På en forfriskende kort, klar og tydelig måte får den frem budskapet om hvor enkelt det er å unngå å gå tom for kaffekapsler når man kan bestille dem via appen. Se reklamen her.
Merke |
Reklame |
Kanal |
Byrå |
Nespresso |
TV |
Hogarth |
|
KESO |
TV |
Hummingbird |
|
Bosch |
TV |
Jung von Matt |
|
BONG TOUCH of TASTE |
TV |
Garbergs |
|
TREO |
TV |
MEDIC |
5 trender innenfor kreativitet og reklame
La oss se nærmere på trendene vi har observert fra de mest kreative og effektive annonsene i 2022, og hva vi kan lære av dem. Du kan lære enda mer om disse trendene i vår booklet og i opptak av webinar.
1 – Virkelighetsflukt
Utfordringene i verden de siste årene ser ut til å ha ført til en «fantasieksplosjon» hvor man søker etter andre virkeligheter og en følelse av kunne «flykte» fra virkeligheten. Noen reklamer gjør dette ved å spille på nostalgi og vekke gode minner, mens andre «flyr inn» i fremtidens verden. Et eksempel på virkelighetsflukt er reklamen «The Infinite Parade» fra Disneyland Paris (BETC), som skaper et oppslukende narrativ hvor både karakterene i reklamen og seeren blir dratt gjennom Disneylands ulike «multiverses». Også Twinings inviterer oss inn i en fantasiverden i reklamen «Tealand».
2 – Berør sjelen
Emosjoner spiller en viktig rolle for å gjøre reklamer minneverdige og følelser skaper sterke inntrykk. Mange av vinnerreklamene bruker emosjonell historiefortelling som virkemiddel. Musikk er et annet effektivt virkemiddel for å skape en følelsesmessig tilknytning. KFC Héritage, årets globale vinner i TV-kategorien, er et godt eksempel på dette.
3 – Gjør livet enkelt
Når verden kan virke mer komplisert for hver dag som går, er det forfriskende å se at noen av våre topprangerte reklamer går «back to basics» og baserer seg på tydelige, enkle og direkte budskap. Et eksempel på dette er Facebook-reklamen «The Cook Makes Christmas» fra Lurpak (Accenture & TAG). På veldig kort tid og godt tilpasset den digitale konteksten, klarer reklamen å formidle den følelsesmessige og nostalgiske julestemningen med merkevaren som helten i historiefortellingen.
4 – En bedre verden
Blant vinnerne ser vi også reklamer som jobber mot å skape en bedre verden for alle. Vi har sett flere reklamer som fremmer inkludering og mangfold, og påtar seg sosialt og miljømessig ansvar med sterk følelse av positivitet. Reklamen «When I grow up» fra Amazon Web Services skildrer en eldre karakter som er livlig og bruker moderne teknologi. Vår Link-database viser at denne gruppen er svært underrepresentert i reklame – bare 5 % av reklamene viser personer over 65 år.
5 – Få folk til å smile
Vi ser endelig at trenden med synkende bruk av humor i reklame har snudd, og har noen gode eksempler på dette blant årets vinnere. Humor hjelper folk å glemme problemene sine og kan være en verdsatt distraksjon, selv om budskapet også kan være alvorlig. Et eksempel på dette er reklamen «When you drive never drink (Riding is still driving)» fra Heineken som ber oss om å være forsiktige på en humoristisk måte.
Ønsker du å vite mer?
Du kan se webinaret Kantar Creative Effectiveness Awards 2023 i opptak her. Du kan også laste ned booklet med utfyllende beskrivelser av de fem relevante trendene.
Med erfaring fra over 250 000 reklametester lærer vi i Kantar stadig mer om hva som skal til for å gjøre reklamer mest mulig effektive. Ta kontakt om du ønsker å vite mer om hvordan Kantar kan hjelpe deg med å utvikle mer effektiv kommunikasjon.
Globale vinnere
Digitalreklamer
|
Merke |
Land |
Reklame |
Byrå |
1 |
Cadbury Dairy Milk |
Canada |
VCCP |
|
2 |
Twinings |
Chile |
Saatchi & Saatchi Italy / adapted by Raya Chile |
|
3 |
Heineken |
Nederland |
PUBLICIS ITALY/LePub |
|
4 |
Beko |
Tyrkia |
Rafineri |
|
5 |
Welspun |
India |
Ogilvy |
TV-reklamer
|
Merke |
Land |
Reklame |
Byrå |
1 |
KFC Héritage |
Frankrike |
Havas Paris |
|
2 |
Tennent’s Lager |
Storbritannia |
Studio Something |
|
3 |
Bosch |
Spania |
Jung von Matt / Pingüino Torreblanca |
|
4 |
L.L.Bean |
USA |
L.L.Bean Internal Agency & Production / Conductor |
|
5 |
Amazon Web Services |
Tyskland |
Joint London |
Print-/utendørsreklamer
|
Merke |
Land |
Reklame |
Byrå |
1 |
Starbucks Chilled Coffee |
Storbritannia |
Starbucks chilled coffee – OOH |
Landor & Fitch |
2 |
The North Face |
Storbritannia |
It’s more than a Jacket – Summit Series |
The North Face Creative Team |
3 |
Occhio |
Tyskland |
Largo |
Martin et Karczinski |
4 |
CINÉPOLIS |
Mexico |
SURE IS A GREAT PLAN – CAMP VERSION |
TERÁN TBWA |
5 |
Prime Video |
Italia |
Hotel Transylvania 4 – Monster Mania Key Art |
BLT |