Først ut var Martin Kløvrud, Kantar Norges fagansvarlige for kommunikasjon. Han fortalte om hvordan kontaktpunkthåndtering kan avdekke hvilke betalte, fortjente eller eide kontaktpunkt som hemmer merkevarens vekst, og om det er rekkevidden eller kvaliteten som er problemet.
For å få til dette må man først få en full oversikt over alle kontaktpunkt og fokusere på de kontaktpunktene som best mulig bygger merkevaren. Kantar har gjennomført over 500 kontaktpunktanalyser, og fra disse ser vi at betalt digital kommunikasjon utgjør kun 3 % av effekten på merkevaren, mens 22% er annen betalt kommunikasjon og 75 % er fortjente og eide kontaktpunkt.
Det er fort gjort å tenke at betalt digital kommunikasjon dermed burde nedprioriteres, men det er mulig å lykkes med betalt digital kommunikasjon. Digital suksess krever kommunikasjon med et sterkt kreativt innhold som distribueres i flere kontaktpunkter (betalte offline/online, fortjente og eide) og som styrker hverandre.
Å lykkes med digitale kommunikasjonen i mediemixen handler enkelt sagt om tre ting. (1) Tenk alltid på hvilke synergieffekter du kan skape mellom kontaktpunktene. (2) Bruk tradisjonell kommunikasjon på en smart måte underveis i kampanjen og gi forbrukerne en grunn til å bruke dine digitale kontaktpunkt. (3) Bruk digitale kontaktpunkt underveis i kundereisen for å styrke merkevaren.
Uffe Jakobsen, regional direktør for kommunikasjon i Kantar, presenterte Kantars ‘best practice’ for digital kommunikasjon. Han gikk igjennom hvordan man best optimaliserer innhold i display- og videoannonser og hvordan konteksten er ulik på Facebook, YouTube og på mobilflaten.
Den viktigste læringen er at kommunikasjon må fange folks oppmerksomhet tidlig og samtidig tydelig få frem merkevaren fra første stund. I tillegg er det viktig å raskt gi publikum en forståelse av hvilken kategori merkevaren er innenfor.
Her kan du se opptak av frokosteminaret:
Kantar har bred kompetanse og klare råd for hvordan man skal lykkes med kommunikasjon i enhver kanal. Ta kontakt med Martin eller en av våre konsulenter, om du vil vite mer om hvordan Kantar kan bidra! Vi vil gjerne hjelpe deg og ditt team i å lykkes!