Denne anerkjennelsen plasserer kampanjen blant de beste 1% av de mest effektive TV-reklamene vi har testet på forbrukene i 2024 i verden.
Lano fortsetter å inspirere oss til å vaske hendene med et relevant og tidløst reklamekonsept som treffer publikum i alle aldre – for liten og for stor. Med en fengende sang som kreativt virkemiddel og blide barn i såpeskum, er konseptet lett å huske og lett å like.
Reklamen er et strålende eksempel på at har du først skapt en meningsfull annerledes historie med høy kreativ kvalitet vil reklamen kunne levere igjen og igjen og igjen. I Kantar finner vi stadig vekk bevis på at kreativ kvalitet sjeldent slites ut.
Å gjenbruke effektive reklamer kan i tillegg sikre en kontinuerlig fortelling om merkevaren som i Lanos tilfelle skaper gjenkjennelse, nostalgi og glede. Vi vet at konsistent bruk av kreative konsepter og distinkte merkeelementer over tid blir en mental snarvei til merkevaren som øker effektiviteten og langsiktig merkebygging. Merkevarer trenger ikke alltid å lage noe helt nytt - gammelt gull falmer ikke.
Senest nå i mars tok Lano fortjent gull i ANFO Effekt med relanseringen av Lano merkevaren. Illustrert med en Jakob 12-år senere versjon av reklamefilmklassikeren viser de på en smart måte at merkevaren Lano også har forandret seg – og fortsatt er relevant.
Gratulerer til Orkla Home & Personal Care & TRY. Vi er stolte av å ha en norsk merkevare med norsk reklamebyrå representert i den globale toppen av kreativ markedsføring.
Hvis sangen ikke allerede er friskt i minne skal vi hjelpe deg litt på vei: «Har du koset en kamel eller klappet en bisk? Har du tatt en high-five med en som ikke var frisk, uuugh? Vask de henda! Vask vask de henda!»
Kantar Creative Effectiveness Awards er en hyllest til de mest kreative og effektive reklamene som når til topps blant de tusenvis av reklamer som testes på forbrukene hvert år. Last ned booklet her for å se vinnerne i de ulike kategoriene, lære fra de beste av de beste, og les mer om trender og kreative grep som gir effektive og vellykkede reklamer i en tid preget av AI: Creative Effectiveness Awards
Her kan du se webinaret fra 9. april, få høre fra Kantar sine eksperter og vinnernes suksesshistorier: Creative Effectiveness Awards webinar
Vi vil også nevne at Coca-Cola-reklamen «Pick up a Coke, light up the dark» laget av UnCommon Creative Studio, som har gått i Norge og Sverige, ble kåret til den aller beste i kategorien print/utendørs.