Uten å plante en kunstig kjøpssituasjon i tankene på respondenter, gir søkedata oss mulighet til å forstå hvilken interesse forbrukerne faktisk har til merkene i en bestemt kategori. Det gir oss et verdifullt innblikk i reelle kjøpssituasjoner og faktisk atferd.
Andelen av søk, på tvers av merker i kategorien, danner et inntrykk av den mentale tilgjengeligheten til merkevarene. Den viser hvor aktivt forbrukerne vurderer dem, og gir en indikasjon på hvilke merker som er i fokus.
Mer enn 80% av merkers markedsandel er synlig gjennom søkedata, og det er et dynamisk forhold. En endring i markedsandel reflekteres gjennom endring i andel av søketrafikken. Søkedata er derfor en pålitelig indikator for markedsandelen, og en nyttig kilde til å forutse endringer og imøtekomme disse. Analyse av søkedata gir et innblikk i hvordan det står til med eget merke, men det gir også et bilde av posisjonen til konkurrentene.
I tillegg til å analysere antall søk på merkevaren og konkurrenter, og deres andel av den totale søketrafikken i markedet, vil innholdet av forbrukernes søk i kombinasjon med merkenavn bidra til å forstå hva som driver valg. Tradisjonelle merkevaremålinger er gjerne knyttet til forhåndsbestemte faktorer, med et ønske om å se utviklingen over tid. De er som regel tilpasset en hypotese om hva som er viktig i kategorien og hva som er håndterlig å utvikle. Det samme gjelder for konkurrenter man sammenligner seg med. Å inkludere forbrukernes faktiske søk gir imidlertid en mer dynamisk og autentisk forståelse av hva som virkelig påvirker forbrukeradferd og merkevarepreferanse.
Evnen til å tilpasse seg skiftende interesser og behov, som avsløres gjennom søkedata, bidrar til å gi en betydelig konkurransefordel.
BrandDigital av Kantar
Kantar har nylig lansert BrandDigital, et innovativt verktøy for merkestyring gjennom digitale søk. Dette verktøyet måler antall søk, andelen søk og aktuelle temaer som trender i en bestemt kategori. Samtidig kan man se hvilke temaer som er mest relevant i kategorien og hvilke merker de er knyttet til. Søkedata måles over en periode på 12 måneder, i tillegg kobles det på fire år med historiske data. Med månedlig rapportering i Power BI, legger BrandDigital til rette for å se på resultatene av tidligere trender og utviklingen av nye, med et bredt perspektiv.
Drevet av kunstig intelligens
Ved å hente søkedata fra Google klarer Kantar å dekke mer enn 90% av den totale søketrafikken. Det skaper solide baser på tvers av kategorier, produkter og markeder. BrandDigital benytter avansert kunstig intelligens for å effektivt samle, behandle og analysere store mengder data. Dette bidrar til å avdekke hvilke temaer som finnes i en gitt kategori og hvordan disse grupperer seg, i tillegg til å dekke all tilgjengelig søkedata for alle merker. Så lenge kun en halv prosent av befolkningen kjenner til merket vil BrandDigital klare å hente ut og presentere resultater. Så uavhengig av merkets nåværende grad av kjennskap gir undersøkelsen verdifull innsikt uansett merkets posisjon på markedet.
Merkevareeksperter hos Kantar bistår i tolkningen av resultater og anbefalinger til hvilke tiltak som kan iverksettes på bakgrunn av disse.
Ta kontakt med oss om du ønsker en demo av BrandDigital, eller for å uforpliktende sjekke muligheten for å måle din merkevare og kategori.