Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Flere veier til vekst

- TNS Gallup sin visjon sier at vi skal skape suksess for våre kunder ved å være ledende på analysebasert rådgivning. Det forutsetter både kunnskap om forskjellige veier til vekst og evne til å gjøre databasert innsikt om til gode råd.

Det sier administrerende direktør Gudbrand Jevne (bildet) i TNS Gallup. - Økonomien og næringslivet er fortsatt inne i en utfordrende periode, på tross av at det i disse dager er tre år siden høsten 2008 og den dramatiske konkursen i Lehman Brothers, fortsetter Jevne. – Svak vekst i USA og Europa og kritisk høy statsgjeld i et knippe euro-land, bidrar til å gjøre situasjonen ustabil. Samtidig er Norge, med vår råvarebaserte eksport og gode statsfinanser, sammen med vekstland i Asia, et slags “stormens øye” i en verden der de fleste må sloss for å skape mer vekst.

gudbrand jevne

I samme båt som kunden

- TNS Gallups målsetning er å skape vekst for våre kunder ved å være ledende på analysebasert rådgivning. I det ligger en anerkjennelse av at det ikke lenger holder å levere kvalitetsdata og analyser, vi var også nødt til å ta rådgiverposisjonen. Og der noen av våre konkurrenter har bestemt seg for å være talleverandører, har vi jobbet systematisk for å ta ut det “trusted advisor”-potensialet som finnes i en så kompetansetung organisasjon som vår.

Suksess for kundene handler ofte om vekst, mener Jevne. – Det gjelder i alle fall for de kommersielle, markedsorienterte bedriftene, og vår visjon er at vi skal hjelpe disse kundene å nå vekstmålsetningene så effektivt som mulig. Det kan vi gjøre på flere forskjellige måter.

Nye markeder

- Våre kunder kan skape vekst gjennom geografisk ekspansjon, dvs. ved å gå inn i nye markeder. For å lykkes med dette vil en ha behov for god kunnskap om konkurransesituasjon og kundebehov og kundepreferanser i de nye markedene. Enten vi snakker om Norge eller andre land har vi gode forutsetninger for å bistå. Gjennom vårt internasjonale nettverk av TNS-selskaper, har vi tilstedeværelse i de aller fleste land som norske bedrifter kan tenkes å markedsføre sine produkter og tjenester i.

Innovasjon og produktutvikling

- En annen vei til vekst er utvikling av nye produkter og tjenester. Formålet kan være å etablere nye merkevarer, utvide produktlinjen for en eksisterende merkevare, rekke ut til en bredere målgruppe, dekke flere brukersituasjoner og i noen tilfeller å skape helt nye produktkategorier. Vi hjelper våre kunder med å velge utviklingsprosjekter med et stort markedspotensial og med å gjennomføre innovasjonsarbeidet så effektivt som mulig.

Merkevarebygging

- En tredje måte som vi hjelper våre kunder til å vokse på er gjennom å øke salget på bekostning av konkurrenter gjennom merkevarebygging. Merkevarer blir sterke når de dekker både de funksjonelle og emosjonelle behovene til forbrukerne i målgruppen på en bedre måte enn konkurrentene. Vi hjelper våre kunder med å forstå forbrukernes behov og er rådgivere når våre kunder skal definere Brand Ambition for sin merkevare.

Relasjonsbygging

Høy kundeavgang hindrer vekst. En fjerde måte som våre kunder vokser på er derfor å redusere denne. Dette kan man oppnå gjennom å bygge nære relasjoner til kundene og ved å reparere prosesser som ikke fungerer godt nok og som gir kundene dårlige opplevelser. Vi hjelper våre kunder med å måle relasjonsstyrke, avdekke prosesser som trenger reparasjon og vurdere hvor kunden skal bruke ressurser for å redusere kundeavgang mest mulig kostnadseffektivt.

Andre mål enn vekst

- Samtidig er det slik at ikke alle aktører i offentlig og privat sektor måler suksess i vekst i omsetning og overskudd. En organisasjon vil for eksempel kunne måle suksess i antall givere eller medlemmer, gjennomførte prosjekter eller hva de får igjen for hver krone de bruker. En offentlig instans forvalter et mandat fra politikerne til beste for befolkningen og styres etter helt andre parametere. Da tar vi utgangspunkt i kundens målsetninger for sin virksomhet og hjelper til med å skape suksess gjennom måloppnåelse, sier Jevne.

Større behov for råd

- En analyserapport som ikke blir brukt i vår kundes beslutnings- og arbeidprosesser, gir liten verdi. Selv om mange av våre kunder har høy kompetanse i å anvende analyseresultater, vil våre rådgivere, som har brukt mange timeverk på å framskaffe den innsikten som ligger i rapporten, kunne gi svært verdifulle bidrag ved løsing av vår kundes utfordringer. Og vi merker en stadig større etterspørsel etter denne kompetansen.

- Vi tilpasser selvsagt vår rådgiving til kundens behov. I noen tilfeller er det snakk om et knippe samtaler om hvordan analyseresultatene bør anvendes. I andre tilfeller snakker vi om workshops, hvor våre folk modererer vår kundes problemløsning. Vi anvender også partnerskapsmodeller, hvor våre folk og kontaktpersonene på kundesiden har et løpende samarbeid om å løse kundens utfordringer, oppnå kundens mål og skape vekst – kort sagt skape suksess for vår kunde. Arbeidet vi gjør for Statoil er et godt eksempel. Les mer om det her.

- Det som skiller vår rådgivning fra mange andre leverandørers rådgivning, er at vi hele tiden forankrer de rådene vi gir i fakta, kunnskap og innsikt om markedet og markedsprosesser. Vi kommer fra analysesiden og utvikler oss i retning av rådgivere. Det skal vi klare uten å gi slipp på den faktabaserte arven vår. Vi skal ikke bli synsere, avslutter Gudbrand Jevne.