I 20 år, siden 1996, har Interbuss-undersøkelsen vært en viktig kilde til kunnskap om norske forbrukere og deres forhold til Internett. Undersøkelsen har vokst – og fått avleggere – gjennom disse to tiårene, og favner i dag fem delundersøkelser.
Fire ganger i året forteller respondentene om tilgang og oppkobling mot Internett, bruk av sosiale medier, digitale medievaner – og en stadig mer sentral modul om mobil bruk av Internett.
Interbuss sin nåværende bussjåfør, Alexander Eidsæther, flankert av to av sine forgjengere. Til venstre, Hans Martin Cramer, Aftenposten. Til høyre, Knut-Arne Futsæter, TNS Gallup.
Feiringen av 20-års jubileet foregikk med inviterte gjester på Sentralen i Oslo. Tre av TNS Gallups «bussjåfører», Knut-Arne Futsæter, Hans Martin Cramer og Alexander Eidsæther, tok gjestene med på en tur gjennom Internett- og Interbuss-historien og tre representanter for brukerne samtalte med programleder Nils Petter Strømmen.
Det neste store
- I 1996 var 5 prosent av oss på nettet daglig, fortale Eidsæther, som er den nåværende Intebuss-sjåføren. - Tekst-TV var en viktig nyhetskanal, trådløse nett hørte fremtiden til og 18 prosent av de som hadde Internett hjemme, vurderte å si opp abonnementet. Datainnsamlingen av informasjon til Interbuss foregikk på telefon og først i 2005 begynte vi å gjøre intervjuene på nett. I dag ser vi et stadig større fokus på innhold – og det har selvfølgelig skjedd enormt mye siden lanseringen i 1996. Men fortsatt er det 10 prosent som leser nyheter på Tekst-TV, smilte Eidsæther.
Alexander Eidsæther beskriver tidsånden og utviklingen i lys av 20 år med Interbuss.
Interbuss gir et bilde av nåsituasjonen og av utviklingen i den tiden målingene har blitt gjennomført. Men et av de spørsmålene som alltid får mye oppmerksomhet når tallene offentliggjøres, er spekulasjoner om hva som blir det neste store. Blink, Nettby, DVD, VHS og WAP faller alle i kategorien RIP i dag, mens andre teknologier, tjenester og produkter er i ferd med å vokse seg store. Eidsæther prøvde seg på en kvalifisert fremskrivning.
- Streaming ble tidlig pekt ut som en teknologi for fremtiden, og hvis vi ser på tallene, viser det seg at andelen som ser video på nett hver dag har doblet seg i perioden 2012 til 2016. 60 prosent av de spurte er på YouTube ukentlig eller oftere. Og NRK, som både tilbyr tradisjonell TV og streaming, er spesielt spennende. Vi ser for eksempel at en serie som «Kampen om tungtvannet» hadde en 10 prosent andel seere på nett, mens Skam, som går i disse dager, har en streaming-andel på 89 prosent. Det forteller noe om hvordan disse seriene publiseres og markedsføres, men det er liten tvil om at «Skam» representerer et skille.
- En teknologi som ble spådd en lysende fremtid så sent som i fjor, er AdBlock. Og Interbuss-tallene viser at 26 prosent av de spurte har Adblock installert på en Mac eller PC. Tilsynelatende en grunn til bekymring. Men så ser vi at tallene for AdBlock-installasjoner på brett og mobil er adskillig lavere. Når vi samtidig vet at 60 % av nettrafikken i dag kommer fra mobile enheter, må AdBlock-effekten justeres for dette. Litt halvvitenskaplig, men seriøst nok, regnet en kollega og jeg oss frem til at det reelle tallet for AdBlock’et trafikk ligger rundt 12 prosent.
- Til slutt, i et forsøk på å peke ut det neste store, tar jeg sjansen på å spå om årets julegave. 11 prosent rapporterer at de har forsøkt virtual reality, mens 2 prosent eier en VR-enhet. Det synes jeg er spennende, avsluttet Alexander Eidsæther.
Bruk av mobilt innhold vil vokse
Knut-Arne Futsæter dristet seg også til å framskrive utviklingen for mediekanalene. – Aviser og magasiner vil tape lesere. Radiolytting vil mest sannsynlig være stabilt. Bruken av mobilt innhold vil fortsette å vokse.
Hans Martin Cramer tok over stafettpinnen og framholdt at smarttelefonens inntog i 2007 er det største vannskillet i medieutviklingen i moderne tid. – Ikke bare har smarttelefonen endret måten vi kommuniserer med hverandre på, måten vi arbeider og familielivet, den har også totalt forandret hvordan vi konsumerer og forholder oss til medieinnhold.
Interessant samtale
Den faglige delen av arrangementet ble rundet av med en uformell diskusjon, ledet av Nils Petter Strømmen i samtale med forfatter Ida Aalen, Netlife Research, Kristian Tolonen, analysesjef i NRK og journalist Per Kristian Bjørkeng i Aftenposten.
Nils Petter Strømmen, TNS Gallup, i samtale med forfatter Ida Aalen, Netlife Research, Kristian Tolonen, analysesjef i NRK og journalist Per Kristian Bjørkeng i Aftenposten.
Analysesjefen i NRK, Kristian Tolonen, snakket om hvordan kanalen hadde fanget opp utviklingen av mobile plattformer, etter en periode med et visst «lægg», og i dag er blant de ledende på dette området. Han var også tydelig på at NRK sin posisjon som lisenskringkaster ikke på noen måte gjør at statskanalen kan slappe av i møte med redusert betalingsvillighet og utenlandske aktører.
Deltagere på feiringen av Interbuss sitt 20-års jubileum på Sentralen i Oslo.
- Jeg leser kapitlet om betalingsvillighet også, men kanskje enda mer tallene fra Norsk Internettpanel som forteller at norske brukere tilbringer 10 minutter mindre på norske nettsteder i dag enn for ikke så veldig lenge siden. De amerikanske aktørene som bare blir større og større og som tar over mer og mer av trafikken, bekymrer nok meg like mye som mine kommersielle kollegaer. Jeg synes det er viktig at norsk innhold kommer ut – og at det ikke er redigert av noen andre enn norske redaktører, sa Tolonen.
TNS Gallup sitt eget husband underholdt på festen. Bandet består av Marthe Jørgensen, Ole Guldvog, Ingvar Sandvik og Ole Marksten.
Se video-opptak av bursdagsselskapet her: