Rikets medietilstand
Tradisjonen tro innledet Ingvar Sandvik, leder av medieavdelingen i TNS Gallup, konferansen med en tilstandsrapport. Og kort oppsummert fortsetter det norske medielandskapet å endre seg:
Ingvar Sandvik, TNS Gallup
- 80 prosent av oss leser nyheter på mobilen. I 2005 kjøpte vi 2 aviser hver dag, i 2015 er tallet 0,9 aviser – som fortsatt sikrer oss 2. plassen på den listen, etter Japan. Innholdet vi konsumerer preges av trender; trening, mat og økologi tar opp mye plass. Vi konsumerer innholdet på 2,3 enheter daglig. Facebook er det største sosiale mediet i Norge, men må, spesielt blant unge, i økende grad konkurrere med andre sosiale medier om brukernes tid. Og helt uavhengig av det meste annet, vi fortsetter å gå på kino. Salget er på rundt 12 millioner billetter i året, og det holder seg stabilt.
Last ned Sandviks presentasjon her (pdf)
Her kan du se Ingvar Sandvik sitt foredrag (video)
Bare gønner på
Tom Erik Nilsen var 12 år da han startet Kronstadposten, og var allerede da, og er sannsynligvis fortsatt, Norges yngste lokalavisredaktør. Den superlokale avisen hører hjemme i Kronstad, en bydel med 1500 innbyggere i Alta, men har i dag 1300 abonnenter, flere av dem langt unna avisens nedslagsområde.
Tom Erik Nilsen, redaktør Kronstadposten i samtale med Nils Petter Strømmen, TNS Gallup
- Da jeg var 17 sluttet jeg på skolen for å være redaktør på full tid, vi gønner bare på nå, sa Tom Erik Nilsen i samtale med TNS Gallups Nils Petter Strømmen. – Vi har hatt en økning i opplaget fra 200 i 2012 til 1300 i 2015, og i dag jobber jeg sammen med en som har ansvaret for salg av annonser og en grafiker. Innholdet er bredt; mye historie, som treffer de eldre leserne, og for eksempel tegneserier, som de yngre lesere setter pris på. I tillegg sender folk inn tekster og historier, ofte når de er ute og reiser.
Konferansetime med pressen
- Utfordringen er ikke å gjøre folk interessert i å lese god journalistikk, utfordringen er å finne forretningsmodellen som gjør at de vil betale for den og som sikrer oss inntektene vi trenger for å produsere godt stoff.
Utfordringen ble formulert av VGs sjefsredaktør, Torry Pedersen, som sammen med Tom Erik Nilsen, Kjersti Løken Stavrum fra Presseforbundet og Susanne Kaluza, redaktør i Egemont Publishing og kvinneguiden.no, holdt «Konferansetime for pressen».
Fra venstre; Tom Erik Nilsen, Kronstadposten, Susanne Kaluza, redaktør i Egmont Publishing og kvinneguiden.no, Torry Pedersen, sjefsredaktør i VG og Kjersti Løken Stavrum, Presseforbundet
Pedersen fortalte at VG hele tiden er på jakt etter nye modeller for å finansiere godt stoff, og nevnte den omdiskuterte artikkelen i forbindelse med lanseringen av den norske filmen «Bølgen», som et eksempel. Samtidig var han ikke bekymret for at denne eksperimenteringen skulle utfordre tilliten leserne har til VG-redaksjonen. – Vi skal hele tiden være åpne rundt hvordan vi finansierer det vi publiserer, lovet han. – Og enten har du integritet eller så har du det ikke. Det beviser du gjennom journalistikken din, hver dag, mente sjefsredaktøren.
Den nye bølgen
Cloud Media produserte artikkelen «En norsk tsunami» for VG. Partner og digitalsjef Lucas H. Weldeghebriel i selskapet har selv redaksjonell bakgrunn fra Aftenposten og VG og mener både «native marketing» og «content marketing» er en konsekvens av bannerannonsens død.
– 77 prosent av dem blir oversett. 50 prosent av klikkene skjer ved et uhell, fortalte Weldeghebriel.
Partner og digitalsjef i Cloud Media, Lucas H. Weldeghebriel
Løsningen for mange annonsører vil være å ta kontroll over egne kanaler, publikum og trafikk, eller for mediene, å samarbeide med annonsører om stoff på egne flater, såkalt native marketing. Det er imidlertid en krevende øvelse. VG kan ikke publisere denne typen stoff uten at det holder den samme kvaliteten som de redaksjonelle tekstene. Og annonsørene må klare å produsere stoff, slik for eksempel Nordnet gjør, som representerer en merverdi for lesere. Toro sin modell, med innhold som også ser spennende ut, men der svaret på alle spørsmål er «buljong», blir raskt gjennomskuet av en leser.
Reality til salgs
I 2007 etablerte NRK en egen utviklingsavdeling. – Vi gjennomfører 200 workshops i året og jobber systematisk for å utvikle de gode ideene, fortalte en av utviklerne, Åse Marie Bendixen. – Vi har gått fra å la oss inspirere av andre, til å utvikle TV-konsepter som andre land lar seg inspirere av – og kjøper. Et eksempel er «Da KORK kom til bygda», som blant annet er solgt til Kina.
Åse Marie Bendixen, utvikler i NRK
- TV-bransjen har vært igjennom en periode med oppkjøp og fusjoner, og resultatet er blant annet mange, små og kreative selskaper. Samtidig står reality fortsatt sterkt, du har kategorien «Real people, real issues», håndverkere blir aldri upopulære og det samme gjelder for dating og kyssekonsepter – med og uten klær.
Alle vil se alt
I fjor var det «Bølgen», i år «Birkebeinerne». Og i samtale med Nils Petter Strømmen fortalte en av produsentene i Paradox, Stein B. Kvae, om arbeidet med prosjektet. – Når jeg skal oppsummere eller presentere filmen i bare noen ord, blir det «Vikings on skis», fortalte Kvae, som også beskrev hvordan de tidlig i prosessen både testet ideen og arrangerte screeninger med et veldig halvferdig produkt.
Produsentene i Paradox, Stein B. Kvae i samtale med Nils Petter Strømmen, TNS Gallup
- Vi har bare ett skudd i bøssa, og det går av 12. februar. Hvis det ikke smeller høyt nok, nytter med ikke med en relansering med ny smak neste år. Og derfor har det vært så viktig for oss å teste masse gjennom hele prosessen. Utfordringen er selvfølgelig at alle du spør, sier de vil se alt, nesten uansett hva det er. Da er screeningene mer verdifulle, der du både kan observere folks reaksjoner og stille dem spørsmål etterpå.
Meg, meg, meg
- Godt innhold vinner, sa Cathrine Pryzer fra Showbirds, selskapet som samarbeider med blant annet Jenny Skavlan om jennyskavlan.com. – Vår jobb er å utvikle innholdskonsepter og å være bindeleddet mellom publikum og annonsører. Vi «drifter» i dag flere blogger og nettsider og deltar i prosessen der hver av disse rendyrker sin egen profil. Innholdet må stå i fokus og annonsørene gir seg naturlig, når vi utvikler konseptene, fortalte Pryzer.
Cathrine Pryzer fra Showbirds
En av disse profilene, Jenny Skavlan, overtok scenen etter Pryzer og fortalte at målet, et stykke inn i fremtiden, gjerne er en nettbasert TV-kanal, fylt av «meg, meg, meg». Og allerede nå, med blogg, filmprosjekter, 273 000 følgere på Instagram, 43 000 på Snap og 160 000 på Facebook, er Skavlan i ferd med å bygge sitt eget, personlige mediehus.
- Det jeg driver med passer inn på en nettside – og sammen med Showbirds tar jeg kontrollen helt selv. Der samler vi bloggen, filmer, syom.no og fortsetter å utvikle egne samarbeidskonsepter. Når vi styrer selv kan vi realisere ideer mye raskere enn vi ellers ville ha klart – og vi kan jakte på de rette annonsørene.
Jenny Skavlan
Av eksempler på konsepter som hun har gjennomført, trakk Jenny Skavlan blant annet frem Hoppern skole i Moss der hun var med å sy om kjoler til skoleballet – som ble omtalt i Moss Avis, på Lørdagsrevyen og i en kronikk i VG. Og samarbeidet med NHO, «Jenny tester yrkesfag», som ga gode resultater på søkertallene til yrkesfaglig studieretning.
Hun avsluttet selvfølgelig med en oppfordring: «Føll meg pliz!»
Reklame som virker
- Jeg hater big data! Jeg hater CRM! Og jeg hater native advertising! innledet kreativ leder i DDB Oslo, Petter Gulli, i foredraget som handlet om reklame som virker. Og poenget hans var ikke til å misforstå: - Glem trendene – det er innholdet i reklamen som teller.
Kreativ leder i DDB Oslo, Petter Gulli
Gulli trakk frem forskning som viser at det i den informasjonstette hverdagen vi lever i, kun er 2 av 3000 budskap som når igjennom til målgruppen. Og i jakten på den gode reklamen, bør vi ikke holde oss for gode til å se på filmene som drar av gårde med priser og utmerkelser. Nevn tre reklamefilmer, utfordret han salen, som responderte med «Pizza Grandiosa», «Doffen har daua» og «Verda’n» - alle filmer som har vunnet flere priser.
Gulli snakket også om Goodvertising, for eksempel «Like a girl»-filmene til sanitetsbindprodusenten Always. – Saker og verdier engasjerer, fordi produktene er helt like. Always er bare ett eksempel, Burger King sine «Pride Burgers» er et annet. Og den beste reklamen er den som ikke ser ut som reklame, avsluttet reklamemannen Petter Gulli.
Eventifisering
- Jubileumsutstillingen i Frognerparken dro 1,5 millioner besøkende på fem måneder i 1914, da det bodde 2,4 millioner mennesker i Norge. I dag ser verden ganske så annerledes ut, og «en overflod av informasjon gir underskudd på oppmerksomhet, siterte medieforskerne Espen Ytreberg og Arnt Maasø informatikeren Herbert Simon.
Medieforskerne Espen Ytreberg og Arnt Maasø
- Utfordringen i dag er å skaffe oppmerksomhet rundt et arrangement eller et produkt, og vi har forsket på eventifisering som et tiltak for å lykkes med dette. Og eventer benyttes av stadig flere i markedsføringen, fra tenketanker og litteraturhus til organisasjoner og utstillinger. Vi ser på eventer som en samfunnstrend. Det er en strategi for salg og en forretningsmodell for innholdsproduksjon og tilfører et unikt element i markedsføringen, sa Ytreberg og Maasø.
Gammel teknologi tar av
Selv om salen ikke var helt samstemte i om hvor vidt podcast er en gamlis-teknologi eller topp moderne, er det et faktum at stadig flere programmer finner sitt publikum gjennom denne teknologien. Et av de norske selskapene som satser på formatet, er Monster.
Anders Haavie fra Monster
- Vi satser, men det er ikke veldig god økonomi i dette enda, fortalte Anders Haavie fra Monster. – I Norge og Sverige er det særlig humor som slår an, i USA ser vi tyngre, journalistiske innholdsproduksjoner. I tillegg er kombinasjonen innspilling med et live publikum en suksess. Nylig solgte en av podcastene ut Globen raskere enn Metallica. Jeg tror på flere podcaster i 2016, sa Haavie, - nivået blir høyere, flere etablerte personligheter hiver seg på og det blir fokus på innhold.
Og på tross av at 90 prosent av lytterne i Sverige hører på podcast med hodetelefoner, ble Haavie sitt foredrag avrundet av Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen personlig til stede på scenen – helt uten filter – og deres podcast «Krisemøte».
Live podcast - "Kristemøte" med Kristopher Schau og Kyrre Holm Johannessen personlig tilstede på scenen