Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Et lite løft i kraftbransjens omdømme

Kraftnæringens omdømme styrker seg med tre poeng fra første til andre kvartal, og ligger nå på 47 poeng. Lavere strømpris og dermed mindre fokus på bransjen i media er viktige forklaringer på at utviklingen går i positiv retning.

Publisert 21.06.21

Omdømmestyrken ligger fortsatt på lavt nivå, og kan trolig tilskrives raskt økende strømpris på starten av året og historisk høy mai-pris som følge av det kalde været over store deler av landet, rekordhøye CO2-priser og sen snøsmelting i fjellet.

Aktiviteten i markedet stabiliserer seg. 22% av husstandene har byttet strømleverandør det siste året. Andelen er den samme som i q1/21. Kunder som bytter leverandør blir generelt sett mer fornøyde med den nye strømleverandøren, men ikke like fornøyde som strømkunder flest. Mange finner kanskje at gresset ikke er så mye grønnere på andre siden av gjerdet, noe som kan forklare at mer enn hver femte strømbytter sier de helt sikkert vil bytte igjen i løpet av kort tid.

Majoriteten av strømkundene ønsker større trygghet ved valg av strømleverandør. For 55% av kundene er det av ganske eller svært stor betydning at strømleverandøren de velger er sertifisert gjennom ordningen Trygg strømhandel som nå er iverksatt. Det er kvinner og aldersgruppen over 60 år som er mest opptatt av dette, personer som ellers ikke er like aktive i markedet. En sertifiseringsordning vil dermed kunne stimulere flere til å bytte leverandør og på den måten øke konkurransen i marked, gitt at ordningen blir gjort kjent for det brede lag av strømkunder.

Mange strømkunder etterlyser mer informasjon om nettvirksomheten. Det er ikke mer enn 18% av strømkundene som mener de har god kunnskap om strømmarkedet. At kunnskapen er lav viser også undersøkelsen, og mange av strømkundene sier de vil gjerne vite mer. Jo bedre kunnskap forbrukerne har, desto mer positive er de til bransjen og egen leverandør.