Det forteller Ingvar Sandvik i TNS Gallup. - Lenge besto Byråprofil av en rangering basert på ett eneste spørsmål. I 2009 endret vi metoden, og alle undersøkelsene i årene etter, bygger på en beregnet indeks som består av byråenes omdømme og kjennskap i markedet hvor omdømme betyr desidert mest. Byråets omdømme måles ved hjelp av TNS sin globale og veldokumenterte tilnærming for denne type målinger og skjer gjennom fem omdømmerelaterte spørsmål. I tillegg vektes resultatene som ligger bak totalrangeringen i forhold til andelen kunder/ikke-kunder som har svart for hvert byrå.
- Vi har sett at metoden vi nå kjører med er meget robust. Likevel ser vi fortsatt endringer på listene og i år har det vært bevegelser på alle pallplasseringer sammenlignet med i fjor. Dette tror og håper vi at er med på å skjerpe konkurranseinstinktet hos byråene. Og vi vurderer hele tiden tiltak for å utvikle undersøkelsen, sier Sandvik.
Ingvar Sandvik presenterer Byråprofil 2015
Årets Byråprofil ble presentert under Byrådagen i november og noe av det som gjør listene spesielt interessante, ikke minst for byråene som rangeres, er gruppen som svarer på spørsmål. Dataene er samlet inn blant Norges største annonsører og blant Kommunikasjonsforeningens medlemmer (for PR-byråene). Dermed blir dette også en kvalifisert tilbakemelding fra en gruppe som er viktige for byråene, og mye mer enn en skjønnhetskonkurranse. Mange av de som svarer på spørsmål har enten erfaring med en eller flere av aktørene, eller et svært solid utgangspunkt for å mene noe om bransjene vi kartlegger, avslutter Ingvar Sandvik i TNS Gallup.
Byråprofil, resultater
PR-byrå
- Trigger
- Zynk
- Apeland
- Geelmuyden.Kiese
- Mørland & Johnsen
Mediebyrå
- Starcom
- Carat
- Mediacom
- Vizeum
- RED Media
Digi-tech
- Netlife Research
- Bekk
- Hyper Interaktiv
- Creuna
- Making Waves
Reklame
- Try/Apt
- T/A POL
- SMFB
- McCann
- Ernö