Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Derfor vinner Volkswagen Kantars bilindeks for 7. gang

Det norske bilmarkedet endrer seg raskt, og vi er mange år foran resten av Europa når det gjelder etterspørsel etter biler med ledning, enten rene elbiler eller ladbare hybridbiler. De merker som ikke har ladbare biler på programmet taper faktisk markedsandeler.

De fullelektriske bilene sto for drøyt 30% av nybilsalget i 2018. Så langt i år er andelen oppe i 44%.

Bensin og dieselandel på nye biler solgt i Norge er nå nede i hhv 15 og 16% og hybridene, med og uten ledning, står for ca 12% hver.

Med et avgiftssystem som begunstiger ladbare biler og straffer biler med forbrenningsmotorer, både på kjøp og bruk, skapes det et bilmarked som er uoversiktlig for forbrukeren og som til tider er konfliktfylt.  Det foregår nå en «tax free-fest» på elektriske biler som ikke alle kan ta del i.

Pris, rekkevidde og ladestruktur setter begrensninger for mange. Mens 6 av 10 i Oslo og Akershus mener det er sannsynlig eller helt sikkert at neste bil blir en elbil, mener 6 av 10 i Hedmark at neste bil sannsynligvis eller helt sikker IKKE blir en elbil.

I en omnibusundersøkelse gjennomført i juni/juli fant vi at kun 15% av norske bileiere har tro på at nybilmarkedet skal være helt fossilfritt fra 2025. Det er tydelig at både myndigheter og produsenter fremdeles har et stykke arbeid å gjøre for å overbevise markedet om at elbilen kan dekke behovene til norske bilkjøpere fullt ut.

Så, hvordan klarer de ulike merkevarene i bilmarkedet seg i denne floraen av drivlinjer og modeller (nær 300 forskjellige bilmodeller ble omsatt i personbilmarkedet i 2018)?

Volkswagen holder stand som det sterkeste bilmerket i et marked i endring, og pallen er uendret. Resultatene fra årets bilindeks vises i tabellen under.

Rank 2019

Merke

Indeks

Differanse til nærmeste
merke

Rank
2018

Indeks 2018

1

Volkswagen

100

 

1

100

2

Volvo

98

2

2

91

3

Toyota

85

13

3

87

4

BMW

81

4

5

77

5

Mercedes-Benz

69

12

4

78

6

Audi

66

4

6

71

7

Tesla

56

10

7

53

8

Nissan

54

1

13

28

9

Ford

51

4

8

52

10

Skoda

50

1

9

42

11

Peugeot

41

9

10

34

12

Mazda

41

0

12

32

 

Volkswagen er det bilmerket norske nybilkjøpere kjenner best, og hele 30% av de som kjøpte eller leaset en helt ny bil i 2018 vurderte merket. 14% endte opp med å kjøpe en VW modell. Bilkjøperne har også et svært godt inntrykk av merket (top 4). Eierne er tilfreds med sin nye Volkswagen, på linje med snittet i markedet, og er spesielt godt fornøyd med driftsøkonomi, støynivå og miljøprofil. Eierne gir også en score til sine forhandlere som er på snittet i markedet. Det betyr at kundene er godt fornøyd med leveransen fra Volkswagen alt i alt. Derfor vinner Volkswagen årets bilindeks. Legger vi til at merket har et bredt utvalg av modeller med ulike drivlinjer, er det mange bilkjøpere som finner seg til rette i en VW-modell.

Nærmest følger Volvo som i år kun er 2 poeng bak Volkswagen.

21% av nybilkjøperne sier de vurderte en Volvo ved bilkjøpet i fjor. Eierne er godt over gjennomsnittlig tilfreds med sin Volvo, og er spesielt godt fornøyd med sittekomfort, sikkerhetsfølelse og motorkraft, og de preferer sitt merke i større grad enn de fleste. Eierne gir også en godt over gjennomsnittlig god score til sine forhandlere.

Markedet uttrykker god kjennskap til Volvo og er det merket norske nybilkjøpere har best inntrykk av.

Toyota inntar tredjeplassen med omtrent samme avstand til Volkswagen som sist. 19% av nybilkjøperne vurderte en Toyota ved bilkjøpet i fjor, og om lag halvparten av de som vurderer Toyota kjøper. Eierne scorer merket til markedets beste på driftssikkerhet, og gir markedets nest beste score til forhandleren (bare slått av konsernbror, Lexus).  Markedet har god kjennskap til Toyota og merket er top 5 på totalinntrykk. Toyotaeieren er blant markedets mest lojale kunder.

Av merkene bak teten er det særlig Nissan som utmerker seg. Med nye Leaf har markedsandelen gjort et hopp og 16% vurderte en Nissan ved nybilkjøpet i 2018. Nissan er, nest etter Toyota, det asiatiske merke norske bilkjøpere kjenner best til, og inntrykket markedet har av merket er litt over gjennomsnittet. De tar ut en stor del av potensialet og selger til en stor andel av de som vurderer. Nissan ble 3. Største merke i 2018, og det er Leaf som står for salget (12 000 av 14 000 solgte biler)

Et annet merke det er verdt å nevne er Jaguar. I 2017 leverte Jaguar i Norge ut 350 biler. 14 måneder senere var det blitt utlevert 3500 Jaguarer. Altså en tidobling på litt over ett år. Årsaken er naturligvis den helektriske iPace. Jaguar nådde ikke top 12 listen i år, men går som nykommer inn på 17 plass. Tilbakemeldingene fra kundene som har kjøpt modellen er gode og det blir spennende å se hvordan Jaguarforhandlerne klarer å ivareta den voldsomme økningen i antall kunder.

En indeksert fremstilling som dette har noen avgrensninger når vi snakker om merkevarer. Det er avgjørende for attraktiviteten at merket er i stand til å dekke de behov som finnes i markedet. Både funksjonelle og emosjonelle.

For å avdekke hva som gjør de ulike merkene attraktive for ulike forbrukere, finner vi i Kantars Gallup Bil frem til de ulike behovene som finnes blant norske bilkjøpere og hvordan de mener de ulike bilmerkene dekker disse behovene.  Felles for de beste merkene i årets indeks er at de har en tydelig posisjon i markedet.

Anders G. Hovde
Anders G. Hovde er Kantars bilekspert.

Slik lager vi bilindeksen:

Kantars bilindeks er beregnet ut fra data i Kantars årlige nybilundersøkelse, Gallup Bil. Denne indeksen har som mål å se hvordan ulike bilmerker er rangert blant bilkjøpere ut fra deres holdninger til bilene og i hvilken grad merket evner å havne på bilkjøpernes handlelister.

Graf bilindeksen

Vi rangerer bilmerkene på hvert av de fem områdene kjennskap, inntrykk, vurdering, preferanse og tilfredshet. Beste merke får 100 poeng og dårligste får 0. Totalindeksen er således et uttrykk for hvor sterke merkene er i markedet.

 

For mer informasjon om Kantar Bilindeks, kontakt Anders Hovde!