Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Beslutningstakerindeksen lansert på Mediefrokost

Nye tall og den helt nye beslutningstagerindeksen ble presentert og lansert på Mediefrokost hos TNS Gallup i slutten av august.

Mediebarn, Interbuss og Social Media Tracker har blitt faste innslag på TNS Gallup sine regelmessige Mediefrokost-arrangementer, der ferske tall og ferske croissanter serveres på morgenkvisten. Denne gangen ble det også presentert en nyhet, da Vegard Fleischer Orkelbog gikk igjennom Norsk Beslutningstagerindeks. 

Godt oppmøte på MediefrokostGodt oppmøte på Mediefrokost
Godt oppmøte på TNS Gallup sin Mediefrokost.

 

Norsk Beslutningstakerindeks

- Indeksen er basert på Forbruker & Media-informasjon, som mange allerede kjenner godt til. Utvalget er avgrenset ved å fokusere på de som selv oppgir at de har lederstillinger eller topplederstillinger.

Vegard Fleischer Orkelbog presenterer Norsk BeslutningstagerindeksVegard Fleischer Orkelbog presenterer Norsk Beslutningstagerindeks
Vegard Fleischer Orkelbog presenterte nyheten Norsk Beslutningstagerindeks.

 

Norske ledere er en gruppe med stor innflytelse, men også stor kjøpekraft i en rekke markeder. Rapporten gir innsikt i flere sentrale spørsmål knyttet til blant annet sysselsetting, arbeidsledighet og stillingstyper, hvilke områder lederen har innkjøpsansvar for og hvor store innkjøpsbudsjetter han eller hun har. I tillegg inneholder den en generell analyse av norske ledere og deres medievaner.

- Undersøkelsen viser noe vi egentlig vet; det er flest menn som er ledere. Det preger nok også resultatene i indeksen, som viser at ledere spiller golf og går på restaurant, men i mindre grad deltar på religiøse møter eller spiller PC-spill. De ser på TV fra halv ni, når nyhetene dominerer, de leser nyheter før åtte om morgenen og det er Aftenposten, VG og DN som ligger på frokostbordet, fortalte.

Mediebarn

- Bare så det er sagt, norske barn bruker også tid sammen med vennene sine i løpet av en vanlig dag, understreket Ida Bergan da hun startet presentasjonen av de siste Mediebarntallene. Denne undersøkelsen dekker de yngste aldersgruppene fra 3 til 11 år.

Ida Bergan presenterer nye tall fra MediebarnIda Bergan presenterer nye tall fra Mediebarn
Stadig flere barn eier sine egne nettbrett og mobiltelefoner, fortalte Ida Bergan da hun presenterte nye tall fra Mediebarn. 

- De senere årene har vi sett en voldsom økning i både tilgang til mediebrett og smarttelefoner i husstanden, og også det at barna eier sine egne har gått kraftig frem. Nå ser det derimot ut til at disse nivåene er i ferd med å stabilisere seg. 40 prosent av barn mellom 3 og 11 år har egen smarttelefon. Den bruker de først og fremst til å ringe med, men 67 prosent bruker den til å ta bilder ukentlig, mens 66 prosent spiller spill.

- Barn er også brukere av levende bilder på nett. Og når det kommer til nett-tv tjenester er de mest populære tilbudene YouTube, NRK Super og Netflix, fortalte Ida Bergan.

Interbuss

- Interbuss fyller 20 år, fortalte Alexander Eidsæther, ansvarlig for Norges eldste og mest omfattende undersøkelse om Internett-vaner. Og på samme måte som Bergan finner spennende utviklingstrekk i Mediebarn, representerer de lange tidsseriene som er samlet i forbindelse med Interbuss siden 1995, i seg selv verdifull innsikt.

- Områder vi dekker er blant annet mobil betaling og bruk av digitale banktjenester, vi vet mye om hva nordmenn bruker nettbrettet sitt til og hvilken streamingtjeneste som er størst. Vi vet at 69 prosent av de spurte bruker Facebook daglig og at tallet stiger til 83 prosent når vi fokuserer på aldersgruppen 15 – 29. Snapchat har en dekning på 33 prosent i befolkningen generelt, men 70 prosent blant 15 – 29 – åringer.

- Et annet interessant trekk vi kan lese ut av de siste tallene, er en liten stagnasjon, eller pause, i streaming av film og TV-serier og til en viss grad musikk. Vi tror det kan skyldes at de som er interessert allerede benytter de tjenestene som finnes, men at nye målgrupper kommer til etter hvert, sa Alexander Eidsæther.

Kari Nordstad og Alexander Eidsæther presenterer tallKari Nordstad og Alexander Eidsæther presenterer tall
Kari Nordstad og Alexander Eidsæther la frem tall mens Nils Petter Strømmen fulgte med på Twitter.

 

Social Media Tracker

- Facebook har en unik posisjon i Norge, sa Kari Nordstad, ansvarlig for Social Media Tracker. – Når vi stiller spørsmålet «Tenk deg at du bare får beholde ett av de sosiale mediene du bruker i dag», blir dette ekstra tydelig. 61 prosent velger å beholde Facebook. Og etter telefon og SMS/MMS, er det ingen sosiale kanaler som er viktigere for de spurte når de kommuniserer med venner, enn Facebook.

- En annen tjeneste det er spennende å følge med på, er YouTube. 82 prosent av de spurte mener at du kan finne alt i denne kanalen, og det er kanskje ikke så langt fra sannheten. YouTube er stor på musikk og musikkvideoer, 51 prosent har sett en musikkvideo siste uke, 39 prosent har sett en instruksjons- eller opplæringsvideo og 19 prosent ser på nyheter, aktualitetsprogrammer og dokumentarer, avsluttet Kari Nordstad fra TNS Gallup.