Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Vi gratulerer Bufdir og Atyp!

Kampanjen "Flere menn på banen i fosterhjemssaken" hedret med Kantar Innsiktspris.

ANFO Effekt hyller markedsføring som på flotteste vis klarer å skape verdi for bedrifter og merkevarer i Norge. Arrangementet samler de mest talentfulle og innovative aktørene innen reklame og markedskommunikasjon i Norge, og prisutdelingen har som mål å fremheve de kampanjer eller tiltak som har hatt størst effekt og oppnådd betydelige resultater.

Kantar Innsiktspris

Vi i Kantar er stolte av å få sponse ANFO, og blant de mange prisene som deles ut på ANFO Effekt, er Kantar Innsiktspris. Med prisen ønsker Kantar å hedre aktører som utmerker seg med forankring i innsikt. Gjennom godt innsiktsarbeid minimeres tilfeldighetene og sannsynligheten øker for å oppnå ønsket effekt. Vi premierer med andre ord det vi mener er helt grunnleggende for å få til vellykket markedsføring og kreative ideer som skaper effekt og bygger merkevaren.

Årets Kantar Innsiktspris gikk til Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet) og reklamebyrået Atyp for deres kampanje "Flere menn på banen i fosterhjemssaken". Kampanjen hadde som mål å øke antallet fosterforeldre og utfordre kjønnsstereotypier knyttet til omsorgsroller.

Kampanjen "Flere menn på banen i fosterhjemssaken"

Utgangspunktet for kampanjen var at det er stort behov for flere fosterhjem, og innsikt viste at det som oftest er menn som er minst positive til å bli fosterforelder. Det ble derfor utviklet en kampanje som skulle appellere til menn, og vise viktigheten av mannlige rollemodeller i fosterhjem.

Gjennom en mannlig hovedrolle, autentiske historier og sterke kreative elementer, klarte kampanjen å skape engasjement og endre holdninger til mange menn og familier. At den ble vist i taktiske kanaler som sportsarenaer var enda et smart målgruppedrevet valg. En av filmene i kampanjen kan du se her.

Finn Olav Sveinall deler ut Kantar Innsiktspris

Vinneren treffer både på målsetning og i hjertet.

Bufdir og Atyp er svært verdige vinnere av Kantar Innsiktspris ved ANFO Effekt 2024. Deres kampanje "Flere menn på banen i fosterhjemssaken" er et inspirerende eksempel på hvordan innsiktsdrevet markedsføring ikke bare oppnår bra effekt, men reell samfunnsnyttig påvirkning.

Juryens begrunnelse lyder som følger:

«Dette års vinner viser at innsikt kan integreres i markedsføringsarbeidet på en elegant, enkelt og virkelighetsnær måte. Gjennom sitt arbeid demonstrerer de en innsiktsdrevet prosess, strategisk forankring, flott kreativ eksekvering og ikke minst betydelig effekt.

I nært samarbeid med oppdragsgiver har årets vinner identifisert essensen i problemstillingen. De har grundig analysert hvilke barrierer som konseptet deres må overvinne. Videre har de utforsket hva som engasjerer målgruppen og har sentrert utvikling av kommunikasjonskonseptet om dette. Mediestrategien er også nøye gjennomtenkt.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Vinneren klarer å skape høy relevans for målgruppen sin – samtidig som de prioriterer rekkevidde i budskapet uten å miste tydelighet. Et taktisk smart og innsiktsbasert valg for å maksimere kampanjens effekt.

De dokumenterer flotte resultater som understreker viktigheten og verdien av innsikt: Kampanjen har endret inntrykk, holdning og atferd hos målgruppen innen et vanskelig tema, og har skapt økt interesse og engasjement for oppdragsgiver.

Årets vinner-case er et imponerende eksempel på hvordan innsikt kan operasjonaliseres til effektive og meningsfulle kampanjer. En verdig vinner som treffer på målsetning, og treffer oss rett i hjertet.»

Caset vant også gull i kategorien Bærekraft i tillegg til den gjeveste prisen av de alle: Grand Prix. Meget velfortjent! I tillegg til oppdragsgiver Bufdir og reklamebyrået Atyp, har Fantefilm, Uhørt og Ohlogy vært involvert i kampanjen. Gratulerer – dere er til inspirasjon for bransjen, og minner oss om at med innsikt i bunnen og svært nydelig kreativitet på topp, kan magi skje.